Föreningen består av tågintresserade personer, med några aktiva medlemmar i Linköping. De vill uppmuntra människor till att använda tåget.
– Ett sätt att göra det på är att förenkla tågresandet. I dag är det inte enkelt att åka med tåg till Göteborg, säger Christer Wilhelmsson, ordförande.
Tidskrävande byten gör att den som vill jobba på tåget får ett avbrott, menar han.
Föreningen noterar att det finns direkta järnvägsförbindelser till två av landets storstadsregioner, Malmö och Stockholm.
– Men till Göteborg krävs tågbyten. Det är omodernt. Linköping och Göteborg har mycket gemensamt. Det finns universitet, universitetssjukhus och stora industrier som gärna vill mötas, säger medlemmen Folke Örn.
Som tågintresserade har de givetvis tänkt ut en lösning:
– I Katrineholm finns ett förbindelsespår mellan södra och västra stambanorna som kan utnyttjas. Ett par avgångar, morgon och eftermiddag i varje riktning kan vara lämpligt. Lämpliga uppehåll är Norrköping, Hallsberg, Skövde och Herrljunga. Vi tror att det skulle kunna förkorta restiden med åtminstone en halvtimme, säger Christer Wilhelmsson.
Och ni vill inte vänta på Ostlänken, som kanske kan innebära en del lösningar i järnvägstrafiken?
– Nej, det handlar ju om så långt tidsperspektiv. Kanske 25 år, om det räcker.
Nu tänker de driva frågan om en direktlinje till Göteborg.
– Det gör vi genom debattartiklar och annat. Vi ser det som en uppgift att försöka upplysa om idéer kring förbättringar som vi har i föreningen, säger Christer Wilhelmsson.