De vill få in fler kvinnor i egenföretagande

Av Sveriges alla företagare är mindre än 30 procent kvinnor. Det vill LRF Konsult och ALMI Företagspartner ändra på, genom satsningen "Women in business".

Företagande, Kristin Skeppsby, Mats Philipsson, Jessica Steen och Ann-Charlotte Johannesson vill att fler kvinnor ska starta eget.

Företagande, Kristin Skeppsby, Mats Philipsson, Jessica Steen och Ann-Charlotte Johannesson vill att fler kvinnor ska starta eget.

Foto: Jennifer Berg Eidebo

Linköping2017-08-29 21:35

Det finns ungefär en miljon företagare i Sverige. Av dessa är cirka 29 procent kvinnor. Nu vill LRF Konsult och ALMI Företagspartner inspirera fler kvinnor att starta eget.

– Trenden har gått åt rätt håll men vi vill inspirera fler kvinnor att ta steget, säger Jessica Steen, kontorschef för LRF Konsult.

Med detta tankesätt föddes idén om "Women in business on tour" som gör stopp i Visby, Skänninge, Nyköping, Linköping och Norrköping.

– Vi bjuder in kvinnor till en kväll att inspireras, bygga nätverk och få information, säger Jessica Steen.

5 oktober är det Linköpings tur att ta emot företagskvinnorna på turné. Arrangemanget riktar sig både till de som redan är företagare, och till de som funderar på att bli det.

En grundtanke med arrangemanget är att fokusera på det positiva. På kvinnor som lyckats, på inspirationskällor. En av dessa är Ann-Charlotte Johannesson, vd för CEI-Europe.

– Continuing Education Institute Europe AB startades 1980 av en kvinna. 2009 tog hennes dotter över och jag gick in som vd i våras, berättar hon.

Ann-Charlotte Johannesson har en civilingenjörsutbildning från Linköpings universitet. Hon jobbar nu med vidareutbildning för civilingenjörer och forskare.

– Jag jobbar i en mansdominerad bransch, våra kunder är 95 procent män och det är få kvinnor som startar eller driver företag inom branschen.

Universiteten domineras av kvinnor som generellt får bättre betyg. Ändå återspeglas inte kvinnors framgångar inom svenskt företagande.

– Det är ett systemfel som vi måste hjälpas åt att lösa, säger Mats Philipsson, vd för ALMI Företagspartner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!