De tjänsterna klagar östgötarna på

Konsumenternas flesta klagomål handlar om hantverkstjänster som blivit dyrare, tagit för lång tid, blivit felaktigt utförda eller fått ett resultat som kunden är missnöjd med.

Foto: Åke Karlsson

LINKÖPING2015-01-29 17:18

Enligt Konsumentverket handlar cirka tio procent av de klagomål som konsumentvägledare i Östergötland får kontakt med om hantverkstjänster.

Av totalt 4 104 klagomål i länet förra året rörde 392 fall problem med reparation och underhåll i boendet. I Linköping hanterade konsumentvägledare Carina Brehmer totalt 2 252 klagomål, där 227 ärenden var hantverkstjänster i bostäder.

– Det är förvånande att så många hantverkstjänster bygger på muntliga avtal. Då är det lätt att det uppstår oenighet om vad man varit överens om, säger hon.

Carina Brehmer rekommenderar Konsumentverket hantverksformulär som tagits fram för att underlätta kontakterna mellan hantverkare och konsumenter.

Dina tre bästa råd för att slippa problem?

– Se till att alltid ha skriftliga avtal, betala aldrig i förskott utan först när jobbet är slutfört och kolla med kronofogden om hantverkaren har några betalningsanmärkningar. De som vill ha betalt i förväg har ofta betalningsanmärkningar. Ha inte för bråttom utan boka hantverkaren i god tid och gör en riskbedömning. Samtidigt finns det många bra hantverkare som gör allt rätt.

Vad är viktigast att ha störst koll på?

– Badrumsrenoveringar. Ska ett helt badrum rivas ut kan det bli stora efterverkningar om något går fel eftersom toalett och dusch är så centralt i ett hus. En felaktig halltapetsering får inte samma konsekvenser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om