Situationen på Åleryds vårdboende har varit ansträngd länge. Chefer som slutar, nya vikarier varje dag och personal som inte ersätts. Undersköterskorna Inger Nilsson och Lena Palm berättade öppet om sin situationen – som går ut över de äldre – i en artikel i början av december.
Deras förhoppning var att få till en förändring – för deras egen skull och de boende.
Men responsen uteblev. Inger och Lena säger att ingen chef, vare sig nära eller högre upp, har hört av sig.
– Det känns fruktansvärt. Jag hade inte räknat med en klapp på axeln eftersom vi kritiserar verksamheten, men jag trodde de skulle bemöta oss på något sätt, säger Lena.
Vilken respons hade du önskat?
– Artikeln som var på ett uppslag måste väcka tankar hos en chef. Jag tänker att en engagerad chef bemöter sina anställda och tänker att vi kan jobba ihop. Kommunen hade ju kunnat dra nytta av oss i förändringsarbete. Inger och jag är ändå resurser för dem, och vi vill ju också att det ska bli så bra som möjligt.
Inger skriver i ett mejl:
"Det känns väldigt konstigt att ingen bryr sig. Det känns som det ska sopas under mattan och glömmas. Alla verkar bara vilja rädda sitt eget skinn".
Sonja Erlandsson är förvaltningschef för Leanlink.
– Vi är väldigt noga med att inte ta personlig kontakt efter att man uttalat sig i media. Det beror på att vi inte vill ge sken av att vi på något sätt tycker att det är dåligt att man medverkat. Istället kommunicerar och samarbetar vi med hela medarbetargruppen.
Hon understryker att alla medarbetare på Åleryds 14 avdelningar träffats för heldagarskonferens under hösten. Där har man tillsammans identifierat det som inte fungerar och vad som måste utvecklas på vårdboendet. Mötena är en del i den översyn som pågått sedan maj. Kommunen ser över organisationen, rutiner, avvikelsesystem och bemanning.
Utvärderingen ska resultera i en åtgärdsplan som ska presenteras nästa år.
Efter artikeln, hade det inte varit ett bra tillfälle att fånga upp de här två, uppenbart engagerade, medarbetarna?
– Vi fångar upp alla medarbetares åsikter på de här konferenserna. En heldag är avsatt för varje avdelning, och varje medarbetares röst är viktig, säger Sonja Erlandsson.
Även Irene Bengtsson, tillförordnad chef för Åleryd, säger att medarbetares åsikter och förslag är viktiga.
När man som Inger och Lena träder fram tydligt med kritik, men respons från chefer uteblir, så kan man ju få intrycket att det inte finns intresse hos arbetsgivaren?
– Nej så är det verkligen inte. Men jag får ta till mig det som du säger och kanske agera på ett annat sätt utifrån det. Vi vill ha en fortsatt dialog med alla medarbetare.