De ska lära dem allt de kan

I dagarna börjar tusentals nya studenter på landets universitet och högskolor, en förväntansfull och lite nervös tid i livet. Linköpings Tekniska högskola, LiTH, har länge jobbat med klassföreståndare, elever från äldre årskurser som guidar de nya studenterna genom de första veckorna.

– Att plugga är ett heltidsjobb, det kan ta ett tag att förstå, säger Hanna Hederberg (till vänster). Sofie Hellman (till höger) ser fram emot att göra mottagandet ännu bättre.

– Att plugga är ett heltidsjobb, det kan ta ett tag att förstå, säger Hanna Hederberg (till vänster). Sofie Hellman (till höger) ser fram emot att göra mottagandet ännu bättre.

Foto: Tord Olsson

Linköping2014-08-18 06:45

– Hur såg en vecka ut? Hur hittade ni balans mellan studier och fritid? Vad kunde ni gjort annorlunda såhär i efterhand?

Karin Björsten, studievägledare på LiTH, uppmanar de nya klassföreståndarna att tänka tillbaka på sin första termin på universitetet. Genom att fundera på vad de lärt sig kan de nya eleverna få råd och tips om hur de skapar balans i livet som studenter.

– Jag tror min viktigaste uppgift är att få dem att förstå hur annorlunda universitetsstudier är jämfört med gymnasiet. Det är ett nytt sätt att studera och det är ingen som kommer att kolla att du gör det du ska, säger Rolf Lifvergren.

Han och Henrik Bäckman läser teknisk fysik och ska börja tredje året och är båda klassföreståndare under hösten.

– Det verkade kul att få en lite mer seriös roll än den man har som fadder, säger Henrik Bäckman om uppdraget.

Drygt 1 900 studenter har antagits till de olika utbildningarna vid LiTH, varav 1 400 till någon av programmen i Linköping. Klassföreståndarna är tänkta att vara en trygg punkt för de nya studenterna, hjälpa till med praktiska frågor och ge en introduktion till akademiska studier. De har ett antal tillfällen avsatta när de ska prata inför de nya eleverna, sedan ska de vara tillgängliga för stöd och råd hela terminen. För uppdraget får de 5 000 kronor.

– Det är stort fokus på faddrarna under de här välkomstveckorna, men det är viktigt att få en introduktion till det akademiska också, inte bara det sociala. Att lära sig planera studierna och söka information, bland annat, säger Siv Söderlund, studievägledare på LiTH.

Uppdraget är också en chans för de äldre studenterna att lära sig om ledarskap och få en utmaning utöver studierna. Hanna Hederberg och Sofie Hellman läser kandidatprogrammet i biologi. De ville lära sig att prata inför folk, något de både tycker är kul men lite skrämmande.

– Jag tyckte det var ett bra system med klassföreståndarna när vi var nya, men vissa saker kan göras ännu bättre. Så varför inte vara med och påverka det själv? säger Sofie Hellman.

Vad är era bästa råd till de nya?
– Att ta det på allvar, inse att det är ett heltidsjobb att plugga, säger Hanna Hederberg.

– Ja, fast även passa på att ha kul, det är inte bara pest och pina att plugga utan kan vara väldigt spännande också, säger Sofie Hellman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om