Videon är inte längre tillgänglig
Det är bara några minuter kvar till start.
Det dubbelsitsiga stridsflygplanet står tankat och klart på plattan. Provflygaren Jakob Högberg och chefsprovflygaren Richard Ljungberg tar en sista titt på datorskärmen och konstaterar att det råder perfekt flygväder över Östersjön, mellan fastlandet och Gotland. Soligt och vindstilla.
Flygprovledaren Anders Zeilon avslutar genomgången med att göra tummen upp och sedan utbrister han:
– Det viktigaste av allt: Fly safe!
Sju piloter
På Saab arbetar sju provflygare som samtliga har en bakgrund som stridspiloter i flygvapnet. 41-årige Jakob Högberg har varit på Saab i fyra år. Innan dess var han 18 år i flygvapnet.
– Jag älskar att flyga och jag älskar teknik. Då har man hamnat på helt rätt plats, säger han.
Det råder en avspänd stämning i de aningen slitna lokaler som utgör Saabs flygprovenhet i Tannefors. Här arbetar förutom piloter ett stort antal ingenjörer som är specialiserade på alla de system som tillsammans bildar ett stridsflygplan. Någonstans inne på området – vi får inte veta var – står det första provflygplanet med beteckningen 39-8. Det kommer att premiärvisas på onsdagen för inbjudna gäster med försvarsminister Peter Hultqvist i spetsen. Det är ännu så länge en väl bevarad hemlighet när planet ska flyga. En sak står dock klar: De sju provflygarna tävlar om att få bli den som sitter bakom spakarna under premiärflygningen.
– Alla är inställda på den första flygningen. Men vi vet inte vem som får flyga, säger Jakob.
Finns det ingen oro inför premiärflygningen?
– Jag vet inte hur de andra känner. Men jag känner ingen oro. Det känns konfident.
Richard Ljungberg vill också bli först med att flyga Gripen E.
– Absolut! Men det är viktigt att alla piloter här är förberedda. Den som ska flyga måste vara i flygtrim.
Dynamisk flygning
Jakob och Richard tar sina hjälmar under armen och vandrar ut på den solvarma plattan. Nu väntar ett 54 minuter långt pass i ett flygplan av typ D.
– Vi ska genomföra en dynamisk flygning, säger Jakob.
Dynamisk flygning innebär på ren svenska att piloterna ska utsätta sig för extrema belastningar på upp till nio G.
– Det är härligt och ganska jobbigt, säger Jakob.
På vilket sätt är det jobbigt?
– Man flåsar för att det är så tungt för hjärtat. Sedan måste man hela tiden jobba för att pressa upp blodet i huvudet. Men det är en skön känsla att svänga hårt. Det är som att åka berg- och dalbana, men mycket, mycket värre.
Mer flexibelt
Under utvecklingen av den nya Gripenversionen har provflygarna spelat en viktig roll. De har vid det här laget tillbringat tusentals timmar i simulatorerna och haft stort inflytande över hur cockpiten har utformats. Ett modernt stridsflygplan ska vara så lätt att flyga att piloterna kan lägga sin uppmärksamhet på annat. Som till exempel att med hjälp av radar och värmekameror upptäcka fientliga flygplan innan de själva blir upptäckta.
– Vi har jobbat om hela cockpit för att det ska bli mer flexibelt och för att vi ska visa rätt information för piloten.
Kan utvecklas
På ytan ser Gripen E ut som tidigare versioner av planet. Sanningen är dock att det rör sig om ett helt nytt plan som har utvecklats för att det löpande ska kunna uppdateras under de kommande decennierna. Jakob liknar planet vid en smartphone och uppdateringarna vid appar.
– Vi bygger en väldigt bra fighter som hela tiden kan utvecklas. Att få vara med och designa det nya planet är häftigt.