Solen skiner på skolgården där ett gäng ivriga barn väntar på att läraren Maria Broo ska komma och dra igång morgonmotionen. När Maria berättar om dagens rutt skriker barnen jaa!
Först var det fyra elever som var med under morgonmotionen. Maria hade under hösten läst en bok om hur träning stärker hjärnan.
– Jag blev väldigt inspirerad. Så jag frågade fyra föräldrar om deras barn ville träna med mig.
Sedan dess har projektet växt och som mest har det varit 14 barn på ett pass. Boken "Hjärnstark - hur motion och träning stärker din hjärna", av överläkaren i psykologi Anders Hansen, beskriver hur regelbunden träning påverkar koncentration, minne, mående, sömn, kreativitet och stresstålighet.
– Hansen visar att störst effekt syns 1,5-2 timmar efter du tränat, därför blev det morgonträning, säger Maria.
Barnen springer från skolgården till en skogsstig och gör knälyft. Sedan samlas de kring Maria som förklarar reglerna för en stafett.
– Vi gör olika saker varje dag. Vi har varit en del i skogen där det finns naturliga hinder, säger Maria.
Barnen går i klass 3c. Fler och fler föräldrar hör av sig och frågar om deras barn får vara med.
– Jag har sagt nej till barn som går i andra klasser, det hade blivit för mycket för mig att hålla reda på.
Maria hoppas att fler lärare vill vara med så att andra barn får morgonmotionera. Medarbetare från andra skolor har hört av sig för att få inspiration och information.
I stafetten uppstår det lite förvirring.
– Vart ska jag springa?
Men snart vet alla sina platser och den osynliga stafettpinnen färdas mellan eleverna.
– Det här är det roligaste, säger Julia Karlberg.
När en elev blir väldigt trött tar Maria hans plats i stafetten.
– Jag tror att det har en positiv effekt hos barnen att man deltar, säger hon.
I början berättade inte Maria för barnen om träningens effekter, hon ville undersöka om det blev någon skillnad i skolan.
– De känner sig piggare, gladare och har lättare att fokusera. En kille sade att han kände sig piggare i två timmar och då hade jag inte ens nämnt forskningen.
Men nu har hon berättat.
Eleverna i stafetten pratar om vilka grupper som har varvat vilka och Maria får påminna om att är träning, inte tävling.
– Det är jättekul att springa, säger Alicia Otterud.
– Men lite jobbigt, tillägger Elsa Widman.