Det är Katrineholmsföretaget Matsmart som redovisar siffrorna, som kommer från deras egen försäljning av matvaror till sina kunder.
Affärsidén är enkel: Företaget tar mat – dock inte färskvaror – som annars skulle slängas och säljer den i stället till kraftigt sänkta priser. Det rör sig ofta om korta bäst-före-datum, men också varor som har fått förändrade förpackningar eller sådana som är säsongsbaserade. Till exempel erbjuds just nu kunderna att köpa ett storpack julmust med 80 procents rabatt.
– Bäst-före-datumet är bara är en garanti från producenten att varan håller samma kvalité som vid tillverkningstillfället. Ett paket makaroner, en flaska mineralvatten eller olivolja blir inte dålig bara för att bäst före-datumet närmar sig. Men en "vanlig" mataffär vill av olika skäl inte sälja dem och en stor del kommer därför att kastas eller förstöras på annat sätt, säger Karl Andersson, vd på Matsmart, i ett pressmeddelande där statistiken presenteras.
Varorna köps direkt från tillverkarna och körs sedan hem till kunder i hela landet. Ifjol sålde man i Sverige totalt 708 ton mat som annars hade slängts. I så fall skulle varorna ha producerats på nytt, vilket hade gett en miljöpåverkan som motsvarar det årliga koldioxidutsläppet från 650 personbilar, enligt företagets egna uträkning.
– Det är ett bevis på att minskat matsvinn har en stark positiv påverkan på miljön, säger Karl Andersson i pressmeddelandet.
Samtidigt har man räknat ut att de 33 ton mat som har sålts i Östergötland motsvarar utsläppet från 30 personbilar.
– Bara tanken är svindlande. Våra kunder i Östergötland är riktiga miljöhjältar. Om inte de gett den här maten en andra chans hade den kastats, säger Karl Andersson i pressmeddelandet.