De prisas av Stångåstaden

30 ungdomar från Linköping har under tre dagar arbetat som ungdomskonsulter hos Stångåstaden. I grupper har de arbetat med att hitta en lösning på en utmaning. I dag korades den vinnande idén.

Vinnare. Iqra, Marre, Nikita och Mariana vann Stångåstadens "Utmaning" i år.

Vinnare. Iqra, Marre, Nikita och Mariana vann Stångåstadens "Utmaning" i år.

Foto: Åke Karlsson

Linköping2016-08-12 18:30

Sommarjobbet är en del av den ideella organisationen Ung Företagsamhets arbete att förbereda ungdomar för arbetslivet.

– Det här är ett fantastiskt sätt att få arbeta med unga människor och för dem att utveckla en framtidstro. Första dagen är ungdomarna osäkra och nervösa, sedan går de härifrån med en känsla av att de kan klara vad som helst, säger Malin Ljung, regionchef på Ung Företagsamhet i Östergötland.

I år arbetade ungdomskonsulterna med att hitta en lösning på utmaningen "Hur ska Stångåstaden få sina hyresgäster att återvinna mer?"

Ungdomarna presenterade sina idéer för en jury i Stångåstadens huvudkontor Tornet i Linköping.

Nikita Zozoulenko har varit projektledare för den vinnande gruppen.

– Det känns jättebra! Det var lite svårt i början eftersom vi hade för många idéer, berättar han.

– Vi såg en bild på ett soprum i Skäggetorp. Allt var rörigt och man såg knappt vad som var vad, skyltarna var för små och otydliga. Vår idé är att inte ha någon text på skyltarna utan bara stora bilder. Kring bilderna ska det finnas cirklar i olika färger, och sopkärlen ska sedan ha samma färg som cirkeln. Så till exempel en bild på papperstidningar har en blå cirkel runt, och sitter på ett blått sopkärl. På så sätt blir det tydligare.

– En bild säger ju mer än tusen ord, fyller Marre Mohammadpoor i.

Och det är inte bara vinsten som betytt mycket för ungdomarna.

– Jag sökte till det här sommarjobbet för att utmana mig själv och för att få ett bredare cv, säger Marre Mohammadpoor.

– Vi har fått utbildning, och bland annat lärt oss hur viktigt det är med första intrycket i arbetslivet, säger Iqra Bashir.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!