Bred satsning hjälper Energifabriken i prisrallyt

I en bransch med stor osäkerhet och skenande priser står östgötska Energifabriken ändå stadigt i sin satsning på biodiesel. "Vi ökar vår omsättning från 1,75 miljarder i fjol till strax över 2 miljarder i år", säger vd Charlotte Elander.

Tidigare i år flyttade Energifabriken in i nya lokaler mellan Resecentrum och Stångån. Charlotte Elander är företagets vd och driver, liksom övriga fem delägare, dessutom ett lantbruk.

Tidigare i år flyttade Energifabriken in i nya lokaler mellan Resecentrum och Stångån. Charlotte Elander är företagets vd och driver, liksom övriga fem delägare, dessutom ett lantbruk.

Foto: Johan Rödin

Linköping2022-11-22 05:00

Det är inte bara priset på den fossila dieseln som skjutit i höjden det senaste året. Även när det gäller biodiesel som RME (tillverkad av rapsolja) och HVO (tillverkad av vegetabiliska oljor), har priserna varierat kraftigt – främst uppåt.

Det påverkar i allra högsta grad Energifabriken som distribuerar och säljer biodrivmedel på den svenska och norska marknaden.

Charlotte Elander, vd och delägare för Energifabriken, nämner tre huvudorsaker till att biodieseln blivit dyrare: Kriget i Ukraina, dålig rapsskörd 2021 och att Kina vid flera tillfällen köpt upp stora poster av oljeväxter vilket lett till kraftiga höjda världsmarknadspriser.

Hur mår Energifabriken nu?

– Vi mår bra. Allt som sker i omvärlden och som lett till skiftande priser har gjort att vi behöver tänka på nya sätt kring exempelvis riskhantering. Bränslepriserna kan förändras med 1 eller 2 kronor på bara någon dag. Prisförändringarna uppåt har gjort att vår omsättning ökat kraftigt. Vi har även ökat volymmässigt. Omsättning 2022 kommer att landa på strax över 2 miljarder mot 1,75 miljarder i fjol, säger Elander.

Tidigare har Energifabriken på drivmedelsidan främst vänt sig mot tunga fordon som bussar och lastbilar. Nu satsar man brett på att nå ut även till lättare fordon.

– Vi ser en stor förändring i vår kundportfölj. I dag går kanske 60 procent till tung trafik och 40 procent till lättare fordon.

undefined
Det är inte bara dieselpriserna som skjutit i höjden. Även biodiesel som HVO och RME har blivit dyrare, även om priset på RME de senaste månaderna gått ned, bland annat tack vare goda rapsskördar i Europa och övriga världen i år.

Hur ser fördelningen mellan HVO och RME ut?

– På drivmedelsidan handlar det om ungefär 60 procent HVO och 40 procent RME. Det som är intressant är att RME fram till för nyligen haft ett högt pris beroende på höga råvarupriser. De senaste månaderna har det där ändrats. I år har man i Europa och övriga världen fått en bra skörd av just raps plus att Ukraina kunnat börja skeppa ut oljeväxter igen. Det har tryckt priserna nedåt. Nu har vi en prisskillnad på 7 kronor mellan RME och HVO och 4 kronor jämfört med fossil diesel till RME:s fördel. Det är helt otroligt och har gått fruktansvärt fort.

Enligt Elander påverkas inte Energifabriken av regeringens beslut att avskaffa klimatbonusen för bilar med låg klimatpåverkan.
När det gäller reduktionsplikten där företag som säljer bensin och diesel förbinder sig att minska utsläppen av växthusgaser – främst genom inblandning av förnybara bränslen – är situationen mer komplicerad. Regeringen har beslutat att pausa den planerade höjningen för nästa år och har aviserat en markant sänkning till EU-nivå framöver.

– Vi säljer ingenting som går in i reduktionsplikten. Man kan hypotetiskt tänka sig att en minskad reduktionsplikt ger ett minskat behov av förnybara bränslen som kanske skulle göra att priset gick ned. Det skulle kunna vara en positiv bieffekt för oss. Men det finns risk att det påverkar oss negativt ändå. Väljer man att trycka ned reduktionsplikten säger man samtidigt att det här med förnybara bränslen inte är tillräckligt viktigt, säger Charlotte Elander.

Sverige har sökt och fått klartecken från EU för skattebefrielse på biodrivmedel för 2022. Undantaget har förnyats årligen. Hur det blir nästa år är inte klart.

– Vi pratade om det här på lunchen. Egentligen borde man väl ligga sömnlös. Men det gör man ju inte. Vi har levt med det här varje år sedan vi startade Energifabriken 2006. Nu finns det en stor möjlighet och det är att man lämnat in en ansökan om skattebefrielse för biodrivmedel i tio år. Det vore bingo såklart. Men vi kommer att förhålla oss till ett skattepåslag också om det kommer. Det måste vi göra.

Hur skulle skatter påverka priset?

– Det finns ju olika varianter. Men blir det full koldioxid- och energiskatt med dagens nivå skulle vi landa på runt fyra kronor litern i skattepåslag.

Och vad skulle det betyda?

– Förenklat skulle våra priser på bränsle bli fyra kronor dyrare än den fossila dieseln. Då måste vår kund ha någon som betalar merkostnaden – och det är inte alla som skulle klara det. Det skulle också absolut bromsa en ny marknad, vilket vore förfärligt.

Är den kraftiga ökningen på marknaden för elbilar och hybrider bra eller dåligt för er?

– Ur ett affärsperspektiv ser vi inte elfordonen som konkurrenter, utan som ett komplement. Det finns en oändlig marknad att ta.  Alla förnybara bränslen behövs: El. Biogas. RME, HVO, Vätgas. Användningen av fossil diesel ökar – trots att alla försöker dra ned. Jag har en stark åsikt om att för att vi ska få ett förnybart samhälle och nå de mål som är uppsatta måste vi använda mindre energi.

undefined
"Vi ser en stor förändring i vår kundportfölj. I dag går kanske 60 procent till tung trafik och 40 procent till lättare fordon", säger Charlotte Elander, vd för östgötska Energifabriken.

En del tycker att spannmål ska användas som livsmedel, inte drivmedel. Vad säger du om det?

– Det var lättare att svara på det för ett år sedan. Jag kan erkänna att i samband med invasionen av Ukraina blev livsmedelspriserna en tid horribla. Men jag tycker inte att man ska se det som ett motsatsförhållande. Det finns mer jordbruksmark att odla på. Det finns dessutom effektiviseringar att göra på befintlig jordbruksmark.

– Och det är ju inte så att den raps vi tar från åkern och som går in i vår fabrik i Karlshamn kommer ut som RME och inget annat. Rapsen jag odlar hemma på min gård är ett viktigt inslag i min växtföljd och gör att jag får en bättre skörd på vetet året efter. Rapsen blir inte bara rapsolja som används till RME. Den pressas till en rapskaka som är ett fantastiskt bra proteinfoder att mata mjölkkorna med och ersätter soja, som inte är så bra ur ett odlingsperspektiv.

Priset är en viktig fråga för många. Vad krävs för att göra förnybara bränslen billigare?

– Det är en fråga som förs fram ofta i debatten. Det blir en konsumentsyn på saken – att något ska subventioneras för att man ska ställa om: "Varför ska det här som är så bra vara dyrare". Man kan också resonera: "Det här som är så bra kanske kan få vara dyrare". Produkten ger ett annat värde än enbart som drivmedel. Sen inser vi alla att om biodrivmedel skulle vara billigare än fossila alternativ skulle omställningen gå mycket fortare. Det är också viktigt att förstå att priset på produkten i allmänhet inte sätts alls efter vad det kostar att odla. Det är världsmarknadspriser som gäller. Detsamma gäller priset på fossil olja.

Vad har vi att vänta framöver?

– Det går inte att komma ifrån att elen kommer att få en stor betydelse. Det som är en springande punkt där och som kommer att driva marknaden är laddningsteknik och batterilagring, säger Charlotte Elander.

Energifabriken

Grundades 2006 av tre östgötska lantbrukspar med gårdar i Motala och Vadstena kommun.

Antal anställda: 35

I koncernen ingår fem bolag (fyra i Sverige och ett i Norge) som är inriktade på produktion och försäljning av förnybara bränslen både till fordon och som alternativ till fossil eldningsolja.

Huvudkontoret ligger i Linköping.

I dag har Energifabriken 70 publika tankställen med RME (tillverkad av raps och metanol) och HVO 100 (framställd av vegetabiliska oljor) för kunder med dieselmotorer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!