De måste flytta för vägbyggets skull

I veckan sjösätts 120 segelbåtar för sista gången från det gamla varvsområdet vid Stångån i Linköping.

Foto:

LINKÖPING2014-04-21 11:20

I mitten på maj ska området vara tömt på båtar. Linköpings Segelsällskap har förfogat över det område där Ullevileden ska passera med en bro över Stångån åtminstone sedan 1930-talet. Vid årsskiftet sade kommunen upp arrendekontraktet, men föreningen har fått en respit på flytten till 15 maj.
– Vi har vetat om att detta ska ske i mer än tio år, men kommunens planering för Ullevileden har gått stegvis så för oss blev det på allvar först förra året, säger Jan Thunholm, ordförande i Linköpings Segelsällskap.

Kommunen gav fem förslag till ny uppställningsplats för vinterförvaringen av segel­båtarna. Föreningen valde  i samråd med kommunen det närmaste alternativet som ligger knappt en kilometer bort vid segelbåtshamnen på andra sidan E4. Där började segelsällskapet uppföra ett nytt klubbhus r­edan i höstas genom att flytta en byggnad som tidigare funnits vid Gillbergagatan. Nu står den alldeles intill småbåtshamnens vaktlokal, där det nya området blir klart att tas i bruk under augusti.

Vilken hjälp får segelsällskapet från kommunen?
– Kommunen har v­arit mycket­ tillmötesgående­, men alla kostnader på grund av flytten får vi stå för själva­. Vi får arrendera en ny plats som grusas upp och vi hoppas­ få kommunens hjälp med att flytta en bygglokal, men hur det går med det vet vi inte än, säger Jan Thunholm.

Detaljplanen för den sista delen av Ullevileden är ute på ett sista granskningssamråd just nu, där kommunen vill ha in remissvar senast  3 maj. En fråga som kom att komplicera valet av sträckning med bro över Stångån var upptäckten av en gammal deponi för bland annat hushållssopor nära ån och som användes fram till början av 1950-talet.
– Att den fanns här verkade komma som en överraskning för kommunen, men bland oss båtfolk har den alltid v­arit känd, säger Peter Arke- nius, varvschef inom Lin­köpings Segelsällskap – en förening som firade hundraårsjubileum för två år sedan.

I slutet på nästa vecka kommer den gamla spårbundna båtslipen till heders för sista­ gången. Med hjälp av den ska ett stort antal segelbåtar skjutsas ner i Stångån. Även en mobil kran kommer att användas vid sjösättningen. Från och med 15 maj ska området vara tömt på båtar och allt tungt material.
– Det är mycket som måst­e ske på kort tid nu och tur att våren är så tidig i år. Annars hade flytten blivit väldigt ­besvärlig, säger Jan Borg, projektledare för nya klubbhuset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om