Våren 2012 skrev Corren om en före detta taxichaufför i Linköping som övningskört med nästan 200 personer. Enligt eleverna gjorde han det mot ersättning – svart betalning – som var betydligt lägre än hos en riktig trafikskola.
Samma år ändrades reglerna så att en handledare får ha max 15 elever under en femårsperiod, dessutom gjorde Skatteverket en riktad kontroll. Då dog marknaden för svarta körlektioner. Mannen som förr hade nära 200 elever har endast blivit handledare för en ny person sedan reglerna ändrades.
– Det har inte försvunnit helt, men min känsla är att det minskat och inte är ett stort problem just nu. Samtidigt vet jag att jag har någon enstaka elev som betalar för att köra privat, säger Dennis Andersson på Magnussons trafikskola.
Och möjligen är det så att problemet är litet i Linköping men större i storstäderna. Åtminstone hävdar Berit Johansson, ordförande i STR, att körskolorna lider av den illegala konkurrensen.
– Vi har frågat alla våra medlemmar i hela landet och nästan alla svarade att de har svart verksamhet i sina områden, säger hon.
Men hur stort är problemet?
– Vi har inte ställt frågan förut så vi kan inte göra jämförelser med hur det såg ut till exempel 2012, men våra medlemmar säger att det är ett problem.
Helt klart är att det finns människor som erbjuder sig att övningsköra mot svart betalning. På annonssajten Blocket finns just nu åtta erbjudanden, priserna på den svarta marknaden varierar från 250 kronor till 350 kronor för en lektion. Men åtta i hela Sverige kan knappast kallas för många och ingen av dessa finns i Linköping.
Fem av dem erbjuder sina tjänster i Stockholmsområdet, en i Helsingborg och en i Örebro.
Vill Sveriges trafikskolors riksförbund ha kvar möjligheten att övningsköra privat?
– Ja, men under väldigt kontrollerade former. Det är ett bra sätt att få mängdträning och den tror jag inte att vi kan ta bort, säger Birgitta Johansson.
Ett sätt att kontrollera är att införa det som kallas digitalt utbildningsprotokoll där handledaren fyller i varje moment som han eller hon tränat under övningskörningen. Om detta kopplas till att handledaren måste identifiera sig så leder det till bättre kontroll. Ett försök med digitala utbildningsprotokoll pågår just nu och Birgitta Johansson hoppas att de i framtiden ska bli ett krav.
Sveriges trafikskolors riksförbund är dock ganska ensamma om att måla upp illegal övningskörning som ett stort problem. Vägverkets trafikinspektörer, den person som genomför uppkörningen, ger också bilden av att problemet minskat.
– Vi ser väl vissa personer som kommer till oss ofta, men jag törs inte påstå att det rör sig om svarta trafikskolor, säger Rita Restrup, chef vid Förarprovskontoret i Linköping.
Vid Trafikverkets stab i Borlänge är Karl-Erik Andersson en av cheferna. Han konstaterar att Trafikverket är skyldiga att ta emot alla som vill göra prov för körkort – oavsett var de utbildats. Inte heller han vill påstå att övningskörning mot svart betalning är ett stort problem.
– STR är ju lobbyister för sin sak. De ser det här som ett väldigt stort problem, men det är väldigt svårt att säga vilken omfattning det har, säger han.