De har tappat förtroendet för skolan:"Vi är lurade"

Ändringen av en eftertraktad inriktning på högstadiet på Ekholmsskolan kom som en chock för de berörda eleverna och deras föräldrar. De vill ha en diskussion.

Skolans förändring ger sämre förutsättningar till fördjupning i NO och matte, enligt Julia Green, Lisa Johnsson, Anders Johnsson, Linnea Green, Jonas Jansson, Ingemar Norberg, Henrik Green och Anna Green.

Skolans förändring ger sämre förutsättningar till fördjupning i NO och matte, enligt Julia Green, Lisa Johnsson, Anders Johnsson, Linnea Green, Jonas Jansson, Ingemar Norberg, Henrik Green och Anna Green.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2021-10-06 06:00

Ekholmsskolans inriktning på naturorienterande ämnen och matte, lockar varje år elever från hela Linköping. Till inriktningen söker sig elever som vill få fokuserad och fördjupad undervisning i no-ämnena och matte på högstadiet. 

Flera av de elever som redan går på noma-inriktningen – och som trodde att det skulle fortsätta som tidigare – är besvikna och känner sig lurade i och med de ändringar som nu införts.

Vi möter några av de berörda familjerna i Hjulsbro. Eleverna vill gärna berätta vad det betyder för dem att gå eller att ha gått i noma-klass.

Lisa Johnsson och Julia Green går i nian medan Linnea Green nu går på Berzeliusskolans gymnasium, men hon har också gått på noma på Ekholmsskolan. Alla tre lyfter en sak – den största fördelen med noma är att få fördjupningar och att läsa i snabbare takt tillsammans med andra som också är intresserade.

– I min klass var det coolt att plugga. Jag var intresserad av matte, men jag blev ännu bättre eftersom alla omkring mig också hade samma intresse. Ibland stannade vi på skolan och jobbade med ett projekt långt efter att skolan var slut. Alla elever var kanske inte superduktiga i matte, men alla har alltid velat göra sitt bästa, säger Linnea.

Noma-elever i samma årskurs går i olika klasser blandade med de elever som inte har valt den inriktningen, men de har tidigare haft undervisning i no-ämnena och matte tillsammans. Klasserna delades i grupper när no och matte var på schemat – noma-elever läste i samma grupp och fick en fördjupad undervisning i en snabbare takt än de andra.  

Efter förändringen läser noma-eleverna no och matte tillsammans med alla andra elever och då upplever eleverna att den tidigare möjligheten till fördjupning och breddning har försvunnit. 

Lisa och Julia var glada för att de fick en chans att läsa extra matte och no i en klass där det finns tjejer – inte bara killar. Undervisningen som de har nu efter förändringen är alldeles för lätt för dem. De har kommit mycket längre än de andra eleverna som inte gick på noma.

– Vi vill jobba snabbare och då sitter vi i korridoren och läser. Visst kan vi ibland hjälpa andra elever i klassen, men vi vill också lära oss nya saker.

Eleverna genomför en namninsamling bland nuvarande och gamla noma-elever och de vill ha tillbaka sin inriktningen som den var. De har också vänt sig till ungdomsombud och till kommunen för att få hjälp.

Elevernas föräldrar känner sig också lurade. Mest av allt är de upprörda över "total avsaknad av information och samverkan från skolans sida". 

– Vår äldre son gick tidigare i en noma-klass från årskurs 7 till 9 och var nöjd. Därför valde vår dotter den. På skolans hemsida har beskrivningen av inriktningen inte ändrats. Men det blev inte så som det utlovades, säger Jonas Jansson.

Är det dåligt att blanda de duktiga eleverna med de som behöver mer tid?

– Nej, men det handlar inte om duktighet. Noma-inriktningen handlar inte om att bara duktiga elever får vara med. Det handlar om att de elever som har det gemensamma intresset ska läsa tillsammans, säger Anna Green.

Man kan tycka att de intresserade lyfter de mindre intresserade om de läser tillsammans?

– Det kan kanske hända i några enstaka fall men jag undrar om det verkligen finns vetenskapliga bevis för att det fungerar så. En viktig fråga är om det är barnens uppgift att lyfta andra barn. Det som händer är att de engagerade eleverna tvingas sänka sitt tempo och att klassen aldrig kommer fram till fördjupningar. Då tappar de intresserade sin motivation eller tvingas sitta ensamma och läsa medan lärarna måste hjälpa de som inte klarar av uppgifterna, säger Anna Green.

Både föräldrarna och eleverna har sökt en förklaring.

– Vi föräldrar försöker ta reda på varför förändringarna har införts och varför vi inte har fått någon information. Skolans rektor har hänvisat till att noma-undervisningen nu hålls inom skolans val, men det är en oerhört liten del av hela inriktningen. Vi ville diskutera saken, men rektorn svarade att hans almanacka är fullbokad. När han får tid kommer han att träffa oss, men vi vet inte när detta kan ske, säger Henrik Green.

Jonas Jansson fyller på:

– Löftet som skolan har gett är brutet. Våra barn sökte Ekholmsskolan för att kunna gå på noma-inriktningen, annars hade man kunnat välja en annan skola.      

Noma-uppror och krav

I sitt brev till rektor har fler föräldrar med barn som går på Ekholmsskolans noma-inriktning krävt att skolan fullföljer sitt löfte när det gäller noma-undervisningen och att nedmonteringen av den omedelbart stoppas.

Ekholmsskolan är en högstadieskola med cirka 350 elever.

På Ekholmsskolan, finns det noma inriktning (no och matte) och fotbollsprofil. 

Skolan har fått 15 elever (sex i årskurs 8 och nio i årskurs 9) från Skäggetorpsskolan som stängdes i somras. En mattelärare kom också med.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!