"De har struntat i konsekvenserna för oss abonnenter"

Långsam uppkoppling och ekande telefoni. Jan-Erik Berglund har tröttnat på att betala för en tjänst som inte fungerar.

Jan-Erik Berglund menar att bra uppkoppling är sista pusselbiten för ett fungerande liv på landet.
"Väg- och elnätet fungerar ju väldigt bra. Men servicen från Telia har varit undermålig."

Jan-Erik Berglund menar att bra uppkoppling är sista pusselbiten för ett fungerande liv på landet. "Väg- och elnätet fungerar ju väldigt bra. Men servicen från Telia har varit undermålig."

Foto: Frida Glenning Ströberg

Linköping2020-07-25 12:00

Telias budskap i reklamfilmen är tydlig: "Oändlig surf. I Sveriges bästa nät".

Men i Drögshult – fyra mil söder om Linköping – är surfen, om inte obefintlig, så i alla fall inte oändlig.

– Vi har haft trådlös telefoni och bredband i fyra år nu och det fungerar otroligt dåligt, säger Jan-Erik Berglund.

Ett videoklipp som är 20 minuter tar 40 minuter att ta sig igenom.

Det finns ingen täckning på mobilen. 

En dag med perfekta förhållanden kan ett sms nå fram.

Samtal på den fasta telefonen får ibland avbrytas eftersom det uppstår kraftiga ekon. Ringer det samtidigt som Jan-Erik surfar kopplas datorn ned. 

Han har tjänsten "Hemtelefoni och bredband" och betalar 500 kronor i månaden för en uppkoppling på 8 megabit per sekund, men oftast är hastigheten snarare en 1 megabit. Jan-Erik har påtalat detta för Telia ett antal gånger men responsen är dålig tycker han. 

– Vi har haft flera tekniker här som bara har kunnat konstatera det vi redan påtalat om väldigt svajigt nät. Problemet verkar vara att ingen mast har tillräcklig kapacitet för att klara alla abonnenter. 

Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, menar att ansvaret för fungerade tjänster inte ligger hos Telia. 

– Om man valt att gå över till att bara använda en mobiltelefon och ett mobilt bredband rekommenderar vi att skaffa Telias tjänster Hemtelefoni och Bredband via mobilnätet. Om det inte finns någon som kan leverera en fungerande tjänst till kunden, då ska man kontakta Post- och telestyrelsen (PTS). Det är PTS som har ansvaret i Sverige att se till att alla fast boende erbjuds telefoni och bredband.

Har ni, som ägare till kopparnätet, någon skyldighet eller ansvar att säkerställa att abonnenterna har tillgång till fungerande trådlösa tjänster?

– Telia, som äger kopparnätet, har inte någon skyldighet att säkerställa nya tjänster till kunderna. Däremot har vi ett ansvar att i god tid informera alla kunder och operatörer om att vi genomför förändringen i kopparnätet för att kunderna ska ha god tid på sig att hitta nya tjänster, säger Inger Gunterberg. 

Jan-Erik är kritisk till Telias hastiga nedmontering av kopparnätet. Han menar att företaget borde ha kontrollerat räckvidd och kapacitet på masterna innan man sparkade igång den nya tekniken. 

– Telia har helt struntat i konsekvenserna för abonnenterna. De lever tydligen kvar i monopoltänket. Vi gick från något som fungerar till någonting som inte fungerar alls. Vi fick hem en vacker broschyr där Telia lovordade den nya tekniken. Det var framtidens nät och det skulle bli billigare.

Inger Gunterberg menar att det är en kombination av flera faktorer som motiverar en nedstängning av kopparnätet. 

– Det är en kombination av hur gammalt kopparnätet är och hur många kunder som finns kvar som använder det. Ser vi att vi har återkommande reparationer så väljer vi att ta med kunderna över till Framtidens nät och driftsäker nätteknik som mobilt och fiber.

– Vi tittar på Telias mobila täckning i området. Telia har också tjänster som specifikt är riktade till kunder i de områden där vi gör övergången från kopparnätet till ny modern teknik. Det är kundernas val vad man väljer istället för koppar. Vi vill naturligtvis behålla våra kunder men det kan ju finnas kunder som väljer mobiltelefoni med en annan operatör också, säger hon.

Post- och telestyrelsen säger att operatörerna genomför löpande förändringar och uppgraderingar i sina tele- och bredbandsnät, och att de operatörer som äger nät får göra förändringar i dem så länge de följer avtalsvillkoren för abonnenternas abonnemang.

– Om det är så att ingen leverantör kan tillhandahålla telefoni eller bredband kan enskilda ansöka om att PTS upphandlar en lösning. Det man har rätt till är tillgång till grundläggande telefoni och internet från sin fasta bostad. Nivån för grundläggande internet är 10 megabit i sekunden, säger Maria Stråhle, kommunikatör på Post- och telestyrelsen. 

Jan-Erik Berglund har inte varit i kontakt med PTS än, men funderar nu på att höra av sig dit. Innan han säger upp avtalet med Telia vill han vara säker på att han och frun har något sätt att kommunicera med omvärlden från Drögshult.  Än lever hoppet om att få fiber till huset. Ett par hundra meter bort vid den större vägen är fiber nedgrävt, men inga hus är ännu påkopplade.

– Får vi in fiber är det en sak som är säker: Jag kommer inte välja Telia som leverantör. 

Kopparnätets avveckling

Delar av det gamla, fasta telefonnätet – som till stora delar ägs av Telia – har sedan 2011 successivt ersatts med fiber eller mobil teknik.

I början kallades nedstängningarna för "Telias teknikskifte" och gällde stationer med endast fast telefoni. 

Från 2015 kom även stationer aktiverade för bredband via telejacket (ADSL) att omfattas och Telia bytte namn på nedstängningarna till "Framtidens nät".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!