Joevy Saria driver sedan nio år tillbaka den asiatiska butiken Asya Store i korsningen Vasavägen/Banérgatan bara ett stenkast därifrån. Hon förklarar att hon märkt av ett tydligt ökat intresset för sydkoreanska produkter, främst från ungdomar.
– Sedan det blivit viralt på TikTok märkte vi att det kom en massa unga, men även äldre svenskar, till butiken och frågade om det. Men vi hade bara ett litet sortiment med koreanska produkter, då det främst är en filippinsk butik. Då sa jag till min vän Jane (Eng) att det trendar nu och att vi borde dra igång något. För när vi kollade fanns det ingen koreansk butik i hela Östergötland, i alla fall inte vad vi kunde hitta.
Sagt och gjort slog Ramyeon upp sina dörrar för ett par veckor sedan. De hymlar inte med att butikens målgrupp är, och kommer vara, främst skolungdomar. Trots att de inte hunnit marknadsföra butiken särskilt mycket förklarar de att de haft en hel del besökare redan. Något de tror mycket beror på den färgglada skylten som väcker intresse från förbipasserande.
Men även då butiken ligger mitt emellan flera stora skolor, Katedralsskolan, Internationella Engelska Skolan och Folkungaskolan. Vilket leder till att det under lunchrasten och efter skoltid brukar vallfärda unga till deras butik, förklarar de.
Butiken är dock ännu inte helt fullständig. Detta då de bland annat inväntar en maskin som ska möjliggöra för kunderna att värma sina inköpta nudlar direkt i butiken.
– Vi kommer ha många olika sorter av koreanska nudlar med olika toppingar, till exempel svamp, ost och grönsaker, samt lite starka kryddor om man vågar. Sen kan man laga nudlarna själv och äta här eller ta med sig. Jag skulle säga att nudlarna som vi säljer är helt olika från de vanliga som går att köpa i butik, förklarar Jane Eng.
I nuläget dröjer det dock fortfarande ett par veckor innan maskinerna är på plats. Men när de väl kommit förklarar duon att de kommer börja inviga butiken "på riktigt". Bland annat genom att börja marknadsföra butiken i en högre utsträckning, främst via sociala medier.
– Det bor inte jättemånga koreaner här i Linköping. Men den sydkoreanska kulturen har blivit jättestor bland många unga. De älskar K-pop och sånt. Det brukar komma förbi minst en varje dag och fråga typ "har ni såna där riskakor som jag såg på TikTok?". Man ska verkligen inte underskatta inflytandet sociala medier och trender har på unga, säger Jane Eng.
Jane flyttade till Sverige för cirka ett år sen efter att tidigare bott i Kina och jobbat som sångerska på ett Sheraton-hotell. Hennes man är från Gävle men jobbade i Kina, innan paret valde att flytta till hans hemland.
Hon är dock likt Joevy ursprungligen från Filippinnerna, vilket gjorde att när hon var ny i landet och utan någon umgängeskrets kom i kontakt med henne genom Asya Store. Hon förklarar att Joevys erfarenhet har varit viktig för henne att våga göra satsningen.
Butikens potential beskriver hon som stor.
– Just nu börjar vi en mindre butik för att se hur intresset bland Linköpingsborna är. Om det blir succé och det går bra så kommer vi börja leta efter större ytor ganska omgående. För det är lite svårt att få plats med alla de grejerna vi vill ha här egentligen.