Det var den 20 juli som telefonen ringde i familjen Lindblads parhus i Vikingstad. Sylvia svarade, men uppfattade aldrig vem det var. Däremot är hon helt säker på att försäljaren inte nämnde 0700 Sverige AB.
Sylvia erbjöds att köpa ett billigt abonnemang för hemtelefoni.
– Jag skulle säga "ja" och när jag avbröt fick vi börja om. Det tyckte han inte om. Det sista jag sa var att nu ska jag prata med min man så ringer vi senare, säger Sylvia Lindblad.
Fem dagar senare kom det en orderbekräftelse i brevlådan. Enligt den skulle Sylvia betala 99 kronor i månaden i 24 månader till 0700. I flera dagar försökte maken Per-Arne Lindblad, 78, komma fram till företaget per telefon utan att lyckas. Efter att ha suttit i telefonkö i en timme och tio minuter kom han till sist fram den 3 augusti.
– Då sa de att ångertiden hade gått ut i går. Jag talade om att vi inte ville ha det, men det gick inte att stoppa, säger Per-Arne Lindblad.
Efter att ha ringt flera gånger erbjöds han att lösa ut sig från avtalet – genom att betala 2 500 kronor.
– Det här utpressning. Jag tycker att det är beklämmande. Varför ringer man hem till en 80-åring mitt på dagen? Man ska inte göra så här mot gamla människor, säger Per-Arne Lindblad.
Han hustru instämmer:
– Jag är ganska gammal. Jag tycker det är för jäkligt, det är knappt att man törs säga ja eller nej, säger Sylvia Lindblad.
Hon svarar fortfarande i telefonen, men om det inte är en bekant röst i andra änden lägger hon numera på luren igen.
– Jag blir så förbannad. De utsätter folk för en förskräcklig plåga, säger Per-Arne Lindblad.
Ytterligare några dagar senare polisanmälde han 0700 för telefonskojeriet. Han har också bestridit fakturan och paret tänker inte betala den utkrävda summan.
Magnus Lindegren är kommissarie på polisens bedrägerisektion i Göteborg. Han bekräftar att det finns både pågående och nedlagda förundersökningar mot det aktuella företaget, som har sitt säte just i Göteborg.
– Jag känner till bolaget och har ett antal anmälningar om att de skickar falska fakturor. Det är oftast äldre det här bolaget går på, säger Magnus Lindegren.
Han har svårt att avgöra hur många anmälningarna är, eftersom vissa kodas som bedrägeri och andra som bluffakturor. Gemensamt för de flesta är dock att de är svåra att utreda.
– Det mest troliga är att vi inte hittar någon annan uppgift än att ord står mot ord. I många av de här fallen kommer vi inte komma någon vart, säger Magnus Lindegren.
Den som blir misstänkt för brottet är den försäljare som har ringt samtalet och möjligtvis den närmaste chefen, berättar kommissarien. Inte företagsledningen.
Att telefonskojare håller sig undan under ångertiden är inte helt ovanligt, enligt Lindegren.
– En del företag använder sig av förhalning och så har tiden gått ut, säger han.
Därför ska man inte enbart försöka ringa företaget om man har blivit drabbad, utan även mejla eller skicka ett rekommenderat brev.
Den senaste veckan har flera personer, som blivit utsatta för andra telefonbolag, hört sig av till Corren. Tillvägagångssättet har varit ungefär detsamma.
Så här säger en drabbad man i 75-årsåldern, som ber att få vara anonym:
– Det verkar vara äldre som de har specialiserat sig på. Jag tycker att det är förfärligt.