"De flesta tycker att det var jobbigt och krävande"

På torsdagen meddelade regeringen att landets gymnasieskolor stänger fram till jul. "De flesta tycker att distans var jobbigt och krävande på många sätt", säger Tove Malmström, vice ordförande i Berzeliusskolans elevkår.

Eleven Tove Malmström tycker att beskedet om att stänga gymnasieskolorna är förståeligt.

Eleven Tove Malmström tycker att beskedet om att stänga gymnasieskolorna är förståeligt.

Foto: Privat

Linköping2020-12-03 15:07

– Det är en högst förståelig åtgärd. Vi har sett att de rekommendationer som uppmanas inte har följts. Jag och många andra förstår att det här behövs för att få smittan under kontroll. Det är tråkigt. Man önskar att folk hade tagit sitt personliga ansvar, säger Tove Malmström.

Under våren hade hon och hennes klasskamrater distansundervisning. Det skedde genom videolektioner och videogenomgångar av lärarna. Enligt henne fungerade det olika bra för eleverna.

– Många har olika uppfattningar om det. En del tyckte att det var skönt med distansundervisning och att man fick mer gjort. Medan andra tyckte att det var jobbigt och svårare att koncentrera sig. I ett klassrum är det lättare att hänga med och fokusera. Ibland kunde det vara svårt att få hjälp och hitta motivationen själv.

undefined
Eleven Tove Malmström tycker att beskedet om att stänga gymnasieskolorna är förståeligt.

Distansundervisningen skapade också ett hål för den sociala tillvaron.

– Den sociala biten, att träffa vänner och lärare som är det roligaste med skolan försvann. 

Vad önskar du att lärarna ska göra för att det ska fungera med distansundervisningen?

– Försök få med eleverna i undervisningen och ställ frågor till dem. Annars blir det som att man kollar på en video, det blir en monolog från en lärare. 

Hon berättar att de lektioner där lärarna aktivt försökte få med eleverna väckte mest engagemang.

– De lektionerna fungerade bäst, säger Tove Malmström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!