När statens representanter mötte kommunerna på Oscarsteatern i Stockholm under måndagen stod det klart vilka kommuner som vinner på den nya järnvägen.
Staten representeras av det som kallas Sverigeförhandlingen. Den leds av HG Wessberg och den karta han visade upp hade inte oväntat med både Linköping och Norrköping.
Att tågen ska stanna i dessa båda städer har de flesta räknat med.
Höghastighetsjärnvägen har tre mål. Det första och viktigaste är att binda samman Stockholm med Göteborg och Stockholm med Malmö. Tågen ska kunna gå i 320 kilometer i timmen.
På andra plats kommer målet att på samma järnväg skapa bättre regional trafik.
Det tredje målet att frigöra den gamla järnvägen så att godstrafiken får bättre plats.
Åtminstone de två första målen krockar, ju fler stopp desto längre restid.
– Vi har flera mål och det innebär att vi måste kompromissa, sa HG Wessberg i sitt föredrag.
Räknat från Stockholm så kommer den nya järnvägen att ha stationer i Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping och Linköping. Det är den sträcka som kommer att börja byggas år 2017.
Vissa av stationerna på den nya järnvägen kommer dock inte att trafikeras av höghastighetståg utan istället endast av regionala pendeltåg. Vilka dessa stationer är ville HG Wessberg inte precisera, men antydde att det till stor del styrs av den fria marknaden.
Flera kommunföreträdare uttryckte besvikelse över att just deras städer inte får någon station, medan en man från Tranås använde ordet guldmedalj.
Från Linköping och söderut blir första station Tranås och sedan Jönköping. Efter Jönköping förgrenas järnvägen mot Malmö respektive Göteborg.
Lars Stjernkvist (S) kommunalråd i Norrköping, tog upp frågan om tidplanen och om den kommer att förändras. Det har funnits rykten om att bygget blir försenat, men HG Wessberg svarade klart och tydligt nej på den frågan.
Under eftermiddagen ska de kommuner som nu pekats ut få ett första förhandlingsbud från HG Wessberg.
Det ska bland annat innehålla hur mycket kommunerna förväntas betala och hur många bostäder de förväntas bygga. Just bostäder är en viktig del i hela järnvägsbygget. Tanken är kommunerna ska skriva under bindande avtal om ett visst antal bostäder som ska byggas.
Detta förhandlingsbud blir offentligt efter klockan 18.