– Vi hade tre anbud att ta ställning till. Men Arriva kör nu och deras anbud var bra, säger Paul Håkansson, VD på Östgötatrafiken.
Företaget har redan kört sedan 2010 och de problem som fanns i början är nu avhjälpta, påpekar Håkansson.
Åtta nya tåg har beställts och under våren kommer alla att vara i bruk. Därmed ersätts de tåg som nu hunnit bli 20 år. Nytt är också att från den 14 december ökar turtätheten på vardagar mellan 06.30 och 08.30 samt 15.00 - 17:30 för att ge bättre trafik för pendlarna. Också på lördagar ökas turtätheten.
– Östgötapendeln är ryggraden och vi har stora förväntningar på framtiden med Arriva. En stor fördel är ju också att vi nu har vår verkstad i Boxholm, säger Paul Håkansson.
När det gäller punktligheten reserverar han sig dock för den infrastruktur vi har, som är totalt nedkörd. Om ingen förbättring görs på räls, växlar och annan utrustning så hjälper det inte hur högt företagen som använder spåren spänner bågen.
– Järnvägssystemet måste helt enkelt förbättras och vi får väl hoppas att de pengar som var tänkta till det räcker, säger Östgötatrafikens VD.
I ett pressmeddelande skriver Östgötatrafiken att en resa med "Östgötapendeln ska innebära en resa med hög kvalitet, god konfort och god service. Resor med Östgötapendeln ska vara lätta att genomföra och attraktiva för kunderna. Trafiken ska i första hand vara utformad för regionala och lokala resor, med anpassade bytesmöjligheter i viktiga knutpunkter".
Om allt går väl för Arriva ska nog de förhoppningarna infrias och i så fall finns möjlighet att förlänga deras kontrakt med ytterligare fyra år.