– De som är viktigast att fråga är de drabbade. Därför gjorde vi undersökningen, nu när de har fått lite distans, säger Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist.
Informera, evakuera, ordna med ersättningsbostäder, renovera och stötta på olika sätt. Efter sprängningen på Ådalagatan har Stångåstaden haft en hel del att stå i. Bolaget har hyllats från flera håll för sitt arbete och tilldelades bland annat 112-priset för sin samverkan med blåljusaktörer och civilsamhället. Nu står det också klart att de som fick evakueras tycker att hyresvärden har hanterat situationen bra.
En ny undersökning visar att 94 procent har ett gott helhetsintryck.
– Det visar att vi skötte det här bra. Sedan var det också bra att lyssna och få möjlighet att lära oss saker så att vi kan bli ännu bättre, säger Fredrik Törnqvist.
I undersökningen tillfrågades de 131 kunder som tvingades flytta ut efter dådet och nästan 80 procent tog sig tid att svara. Det de är mest nöjda med är snabbheten, tillgängligheten, den personliga kontakten och ordnandet av ersättningsbostäder.
Viss kritik framfördes också. Bland annat finns det de som upplever att hyresgäster inte har behandlats jämlikt.
– De boende drabbades olika mycket så vi kunde inte göra lika för alla. För vissa gick fönstren sönder medan andra har varit evakuerade i ett år, förklarar Fredrik Törnqvist.
Vissa tycker också att det varit lyhört i samband med lagningar och annat arbete och har framfört att de hellre hade varit evakuerade längre, om de behövt välja igen.
– Det får vi dra lärdom av. Men det är inte konstigt att allt inte blir hundra i en situation där det är totalt kaos.
I undersökningen ställdes också frågor om förtroende, kommunikation, bemötande och evakuering. Så här tyckte hyresgästerna:
Förtroende: 39 procent har fått ökat förtroende och 6 procent har fått minskat. Oförändrat för 55 procent.
Kommunikation: 92 procent upplever att de fått relevant information.
Bemötande: 94 procent tycker att de blivit väl bemötta.
Evakuering: 84 procent känner att den hanterades på bästa möjliga sätt.
– Evakuering är formellt inte bostadsbolagets ansvar, men vi bestämde oss för att genomföra den ändå. Det är heller inte det lättaste att lösa med bostadsbristen som råder. Så det höga betyget där är roligt, säger Fredrik Törnqvist.