Linköpingsföretaget Osom är helt färskt. Grundarna Anton Johansson, Marcus Svensson och Björn Fant har byggt en app som endast funnits ute en dag när den här artikeln skrivs.
Det har tagit dem ett halvår att få fram tekniken. De har inte fått in en krona och det lär dröja innan intäkterna kommer eftersom allt är gratis för användarna.
Det är därför det gäller att skapa uppmärksamhet. Allt bygger på att många laddar ner appen som ska vara en marknadsplats, en köp- och säljsajt i mobilen för folk som vill sälja sina prylar.
– Jag tror att 100 000 användare i Sverige krävs. Då har vi så att säga bevisat att det fungerar och där tror jag att vi är om sex till tolv månader. Sen har vi som mål att få flera miljoner användare i Europa, säger Anton Johansson.
Först då kan de vänta sig intäkter. Planen är så småningom erbjuda extratjänster som då kommer att kosta lite. Dessutom finns förhoppningen att kunna sälja – ungefär som Niklas Zennström sålde sitt Skype.
Men för att över huvud taget komma så här långt tog de tre grundarna in ytterligare tre delägare. Tre killar som de kände sen tidigare vid namn Christoffer Vestin, Markus Lagerström och Eric Martinsson.
– Vi behövde deras kunnande för att kunna bygga mer och snabbare, berättar Anton Johansson.
Ursprungstrion har dock behållit en majoritet av aktierna.
Anton Johansson och Marcus Svensson jobbade tidigare på Twingly i Linköping. När den här intervjun görs är Anton Johansson nyss hemkommen från London där han varit för att träffa investerare.
– Det som är bra just nu är att svenska internetföretag är väldigt hajpade efter vågen med Skype och Spotify. Vi har haft lätt att få prata med folk om riskkapital både i Berlin och London. Det har varit ett stort intresse. I London träffade jag några vintagebutiker också som jag vill få med.