Rebecka Hovenberg är gruppledare för miljöpartiet och var under den förra mandatperioden miljökommunalråd. Nu protesterar hon mot flera beslut som har fattats av den styrande Alliansen.
– Alliansen har en hög svansföring i klimatfrågor, men fattar gång på gång beslut som ökar utsläppen. Först att bygga Ullevileden och så nu att släppa biltrafiken fri på Hamngatan, säger hon.
Men Ullevileden fanns med i investeringsplanen när du satt vid makten också?
– Ja, men vi sköt upp den gång på gång för att vi inte ville ha den.
Vad gäller Hamngatan anser Rebecka Hovenberg att man borde lyssna på tjänstemännen som pekar på att biltrafiken – och därmed utsläppen av hälsofarliga partiklar – kommer att öka om bussfilen tas bort.
– Det innebär en ökad risk för hjärt-kärl-sjukdomar och lungcancer. Det är förfärligt, säger hon.
Många har ju protesterat mot bilköerna som bussfilen lett till?
– Bilköer försvinner inte när man gör bredare vägar. Det blir bättre ett tag, men sedan leder det alltid till att fler kör bil och då är problemet tillbaka. Det gäller i stället att underlätta för dem som kan gå, cykla eller åka kollektivt. Då blir det mer plats för dem som verkligen behöver bil, säger Rebecka Hovenberg.
Muharrem Demirok (C) tycker att det blivit en olycklig fokusering kring Hamngatan.
– Då glömmer vi alla andra gator. Vi kan inte stänga av hela innerstaden för att vi har partiklar. Vi måste ta ett större grepp och hitta ett sätt att hantera partiklarna, säger han.