Över 700 unga företagare deltog och tävlade i tolv kategorier om årets bästa företag i Ung Företagsamhets Östergötland.
– Vi var inte beredda på att vinna något pris alls, säger Emma Fyrbonde som läser V13N i Vretagymnasiet i Ljungsbro.
– Tanken från början var att vi bara skulle ha roligt.
Emma Fyrbonde och Jenny Hallqvist har tillsammans skapat Havregryn UF om ekologisk och närproducerad havregryn. De blev nominerade i två kategorier och tog första pris i Årets grafiska profil för deras logo i form av ett strö som växer från en grodd.
Juryn motiverade sitt beslut med att "helheten och det väl motiverade designbeslutet har UF-företaget skapat ett varumärke som är lätt att ta till sig. Marknadsföringsstrategin genomsyrar hela varumärket och har övertygat juryn om att ett nytt framgångsrikt frö är sått."
– Motiveringen till priset är jätterolig. Först var vi chockade över nomineringen, men sedan att vi faktiskt vann är otroligt, säger Emma Fyrbonde.
Många entusiastiska unga företagare deltog i UF-mässan. Den allra mest prestigefyllda kategorin är Årets UF-företag där Glasklart UF, från Nya Bergska i Finspång, tog hem priset. Företagets affärsidé var att sälja egen designad glasbruk där delar av intäkterna går till arbete för rent vatten i världen.
I maj kan alla vinnare i samtliga tävlingskategorier tävla i SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan i Älvsjö.