I bikupor, hängades över laptops sitter ett stort gäng skolungdomar. Det är tredje dagen på årets Code summer camp ute i Science park Mjärdevi och förmiddagen spenderas med att skapa och designa en app inspirerad av FN:s globala mål.
En senior bland lägerdeltagarna är Linn Källström, 15, som gör sin femte sommar här. Hon har tagit fram ett spel som är kompatibelt med de globala målen.
– Det går ut på att plocka skräp. Plockar man upp skräpet så blir det bättre natur, mer djur. Men om man låter det vara så kanske träden dör, fåglarna försvinner.
Inga förkunskaper krävs för att delta på lägret, men de begrepp som slängs runt vittnar om att det finns en hel del erfarenhet av kodning i rummet. Någon har jobbat i Python, någon annan gillar Scratch. De flesta verkar ha provat på någon form av programmering tidigare.
– Det händer att jag kodar, fast inte så ofta, säger Noah Sickeldal Asplén. Det är jättekul att vara här annars hade jag suttit hemma och haft tråkigt.
Att alla deltagare ska hitta något som de gillar inom programmering är både en drivkraft och utmaning för lägrets projektledare, Marcus Nygren. Han började själv med programmering först på unviersitetet.
– Då insåg jag hur taskigt det är att alla inte introduceras för kod. Därför är det viktigt att alla kan hitta hit, oavsett om man kodat förut eller om det är första gången. Men det är klart att den varierade svårighetsgraden också är utmanande för oss ledare.