Som hotelldirektör för The Box Hotel och Quality Hotel Ekoxen har han, sedan natten mot torsdag, fått hantera den uppkomna it-problematiken. Enligt hotellkoncernen är det ett datavirus som främst slår ut hotellens interna it-system. Det handlar om den digitala in- och utcheckningen, de digitala rumsnycklarna och de digitala betallösningarna. Problemet var, på måndagsförmiddagen, ännu inte löst.
– Det har påverkat oss med störningar i systemen och helgen har som sagt varit stökig. Anledningen bakom problemet vågar jag inte uttala mig om. Jag får egentligen hänvisa alla frågor kring det här till vår pressavdelning, förklarar Jacob Corlin.
Även Helen Holgersson, hotelldirektör vid Clarion Hotel Slottsparken, hänvisar alla frågor till pressavdelningen:
– Vi har haft störningar, bland annat med nyckelkortssystemen, men det är bättre att du tar det här med huvudkontoret.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef för Nordic Choice, ansvarar för dialogen med media. Så här kommenterar han störningarna:
– Hotellen har rutiner och backup-lösningar för strömavbrott som de har fått använda i det här läget. Istället för att allt finns på en dataskärm har de fått använda papperslistor för in- och utcheckning och istället för digitala nycklar har man, som på gammaldags vis, fått följa med gästerna upp till rummen. Det har inneburit mycket jobb för hotellpersonalen.
– Det är såklart mer tidsödande och kräver mer av personalen att hantera manuella system. Det har varit lite bökigare men vårt mål har varit att gästerna ska märka av det här så lite som det bara går.
Kan du berätta mer om viruset och anledningen till it-strulet?
– Det vi har sagt hittills är att vi har fått in ett virus som påverkar vår datamiljö. Sedan har vi, av säkerhetsskäl, inte valt att kommunicera ut mer information. Så fort vi har mer att säga kommer vi att gå ut med det, svarar Hultgren.
Under måndagsmorgonen skapade viruset fortfarande problem för många av koncernens hotell runt om i Sverige.
– Ja, det är fortfarande störningar men steg för steg börjar hotellen, ett i taget, att få tillbaka sina system. Vi hoppas att det inom några dagar är tillbaka där det ska vara, men det kommer att krävas en del handpåläggning och jobb, berättar kommunikationschefen.