â Fler företag börjar vĂ€xa ut frĂ„n den hĂ€r fysiska arbetsplatsen, sĂ€ger Tomas Ahlström, General Manager pĂ„ East Sweden Game i Linköping.
â Det Ă€r inget som gör oss sĂ€rskilt ledsna. Det betyder bara att vi har en alumn som kan stĂ„ pĂ„ egna ben.
Ett företag som Àr pÄ vÀg att flytta ut frÄn East Sweden Game Àr Lurkit. I Är ska de, som arbetar med att koppla ihop inflytelserika spelare med spelutvecklare, dubbla antalet anstÀllda.
En av grundarna till Lurkit, Tom Niskanen berÀttar.
âVi har över 20 000 influencers om Ă€r anslutna till oss. PĂ„ det sĂ€ttet hjĂ€lper vi företag att bĂ€ttre nĂ„ ut med sin marknadsföring.
Effektiv marknadsföring Àr sÀrdeles viktigt i den hÀr branschen. NÀr ett spel slÀpps sÄ Àr det direkt en stenhÄrd global konkurrens. NÄgon marknad endast för svenska spel finns inte.
â Allt Ă€r globalt och dĂ„ Ă€r det höga krav bĂ„de pĂ„ att vara bra och att veta hur du kan nĂ„ ut, sĂ€ger Ahlström.
Ett annat av företagen pÄ East Sweden Game Àr Overflow, som drivs av Linköpingsgrabbarna Jonathan Prytz och Samuel Sekandagu.
â Vi gör ett klassiskt spel, Madshot, dĂ€r man springer runt, gör volter och skjuter monster, sĂ€ger Prytz och berĂ€ttar att företaget pĂ„ kort tid vĂ€xt frĂ„n tvĂ„ till sju anstĂ€llda.
Jonathan och Samuel Àr ocksÄ tvÄ exempel som visar att passion och intresse Àr det centrala.
â Vi pluggade faktiskt anlĂ€ggning pĂ„ Ljunkan. Sen hamnade vi hĂ€r, skrattar Jonathan.
Samuel tillÀgger.
â Nu har det gĂ„tt Ă„tta Ă„r och de senaste fem Ă„ren har vi gjort det pĂ„ heltid. Vi visste hela tiden att det var det hĂ€r vi ville jobba med.
Det Àr inte bara spel som produceras pÄ East Sweden Game. I ett annat av kontoren sitter 2D-grafikern Magdalena Annell som jobbar för Luther Interactive med att bygga en interaktiv museiupplevelse för Universeum och Visualiseringscenter C.
â Just nu hĂ„ller jag pĂ„ med att modellera ett ekosystem som museibesökaren kan interagera med. Vi kallar det lite av ett interaktivt laboratorium, sĂ€ger Magdalena som började med spel tidigt. Mycket tidigt.
â NĂ€r jag gick pĂ„ dagis. Jag gjorde Mega-Mind-kloner pĂ„ papper som det gick att spela med. Sen var det helt enkelt naturligt att jag skulle fortsĂ€tta in i spelindustrin.
Idag finns tjugotalet företag pÄ East Sweden Game och innan vi lÀmnar kontoret sÀger Tomas:
â Jag brukar sĂ€ga att ingen fĂ„r lĂ€mna Ăstergötland. Om fem Ă„r har vi hundratals anstĂ€llda i Linköping.