– 49 procent av de som spelar är kvinnor men av de som utvecklar spel ser det annorlunda ut. Där är det bara drygt 20 procent. Det är en av våra absolut största utmaningar, säger Tomas Ahlström, General Manager på East Sweden Game.
När vi gör vårt besök på East Sweden Game är det också något som märks. Det är en stor majoritet män.
– När det kommer in tjejer eller icke-binära och det bara är killar här så blir det något som gör att de kanske ryggar tillbaka.
Magdalena Annell på Lutra Interactive, instämmer till viss del.
– Jag har inte varit i branschen så länge men visst märks det. Ser man på utbildningen jag gick så var det få tjejer, säger Magdalena.
– På vissa delar, som med de grafiska och det konstnärliga är det fler kvinnor. Samtidigt så går det inte att sträva åt att bara ha kvinnliga konstnärer. En mix är det bästa, fortsätter Magdalena.
Tomas Ahlström håller med.
– Det finns också en stereotyp i hela branschen kring hur de som programmerar spel är. Den måste vi jobba med. Samtidigt finns det en sådan stor bredd av yrkesroller i moderna spelföretag, som ljussättare, ljudsättare och landskapsarkitekter. De rollerna är inte lika genustyngda.
Ett annat led i arbetet för att väcka intresset bland unga tjejer är Equal Play.
– Vi måste vara mer inkluderande. Med Equal Play har vi skapat ett nätverk där vi vill skapa en slags zon som inte känns särskilt grabbig.