Den som var i Tornby under förra veckan kan ha märkt av att de klassiska bokstäverna på Ikea-taket var helt borta. Detta då de byttes ut mot nya fräscha bokstäver. Bytet är dock bara en liten del av ett betydligt större arbete med att fräscha upp och uppdatera butiken. Renoveringen är planerad i etapper över en femårsperiod
Bland annat kommer sovrumsavdelningen byggas om helt, restaurangen kommer bli mer lättillgänglig och en typ av "drive-thru område" har redan byggts i anslutning till ingången. Mycket av renoveringen grundar sig på feedback de mottaggit från kunder berättar den nya varuhuschefen Miki Tabakovic.
– Vi vill göra oss mer tillgängliga så att det ska bli lättare att handla och umgås här på Ikea Linköping. Det är det som är målet någonstans. Så det medför investeringar som allt i från att måla och byta logga men också totalombyggnationer inne i varuhuset.
– Vi vill dels bevara historien från när varuhuset öppnade 1977 men också förnya oss och anpassa oss in i framtiden.
Hur kommer kunderna påverkas under renovationens gång?
– Vi planerar att göra så liten påverkan som möjligt och kommer försöka göra det största arbetet utanför våra öppettider. Men sen blir det ju oundvikligt att man kanske kommer höra lite störande borrljud då och då. Sen i perioder kommer det vara lite svårare att se hela vårt sortiment fysiskt. Men till vår hjälp har vi digitala hjälpmedel som gör att man kan se vad vi har.
Miki Tabakovic som även driver Ikeas varuhus i Jönköping har där genomgått i princip samma process med en omfattande renovering. Ett arbete han har tagit lärdomar av för att göra det ännu bättre i Linköping.
Enligt honom är det många Ikea-varuhus i landet som är i behov av en modernisering.
– Men man vill att känslan ska bibehållas. Det som sitter i väggarna. Samtidigt som vi vill fräscha upp så att vi kan presentera vårt sortiment på bästa möjliga sätt.
Satsningen beskrivs som rejäl även ekonomiskt.
– Vi kommer satsa väldigt mycket pengar på det här över ett längre tidsspann. Men det här gör vi för att vi tänker långsiktigt på Ikea. Vi gör det inte bara för nuvarande generation av medarbetare och kunder utan också kommande generation.