Det var strax före klockan 21.00 den 5 juni förra året som olyckan inträffade. Ett enmotorigt flygplan, av typ Piper PA-18, skulle landa på ett privat start- och landningsfält utanför Vikingstad. Två personer befann sig ombord på planet.
Piloten gjorde en inflygning på ostlig kust med fullt utfälld klaff. Men både farten och höjden blev för hög – vilket gjorde att planet tog mark för långt in på den 270 meter långa landningsbanan. Piloten valde i detta utsatta läge att avbryta landningsförsöket. Han drog på full gas. Flygplanet lättade och steg till mellan 10 och 20 meters höjd. Farten var dock för låg och flygplanet ändrade kurs åt höger trots att piloten försökte svänga vänster.
Planet hade hamnat i ett tillstånd som kallas för stall – ett tillstånd som innebär att lyftkraften minskar drastiskt.
Följden blev att flygplanet slog ned i en hög med fällda björkträd som låg ungefär 50 meter till höger om landningsbanans bortre gräns. De två personerna ombord undkom oskadda och kunde själva lämna vraket – om än med visst besvär eftersom dörrarna delvis var blockerade.
Statens haverikommission har nu i en slutrapport kommit fram till att piloten förlorade kontrollen över flygplanet i samband med att landningen avbröts, vilket SVT Nyheter Öst var först med att rapportera. Det fanns inga tekniska fel på planet.
Haverikommissionen uppmanar nu kontrollanter och instruktörer att diskutera och eventuellt öva på så kallad stabiliserad inflygning.
fredrik.quist@ostmedia.se