Därför funkar inte farthindret

"Det fungerar inte", lyder flera kommentarer om farthindret med fallucka i Ryd.Detta samtidigt som Linköpings kommun investerar i nya hinder.

Foto: Daniel Bennelid

Linköping2015-07-21 22:00

Precis som när farthindret med fallucka installerades i Ryd, har kommunens beslut att investera i ytterligare två farthinder lett till diskussioner, bland annat på corren.se. Farthindren utvecklas av Linköpingsföretaget Edeva, och installationen i Ryd var den första och har justerats med tiden för att ge optimal effekt.

– Vi använder parametrarna löpande, från dag till dag. Ryd har varit vår utvecklingsplats, så där har vi gjort försök för att se vilka statistiska resultat inställningarna har gett, berättar David Eskilsson, VD på Edeva.

En av inställningarna justerar hur ofta som hindrets lucka ska öppna sig och ge en fortkörare en fysisk påminnelse om att hålla hastighetsbegränsningen. Det görs nämligen inte varje gång någon kör för fort, vilket därmed ligger till grund för upplevelsen att hindret ibland inte reagerar.

– Vi har möjlighet att välja hur stor del av hastighetsöverskridarna vi ska störa. Man kan jämföra med en hastighetskamera, som funkar likadant, säger David Eskilsson.

Företaget har experimenterat med olika inställningar för hur ofta hindret ska reagera, för att ge önskad effekt på hastigheten.

– Vi vill göra en så liten störning som möjligt och det bästa är om den aldrig rör på sig, menar David Eskilsson, och tillägger:

– I rätt hastighet får man alltid passera utan störning.

De nya farthindren i Linköping kommer att installeras på Djurgårdsgatan och på Västra vägen vid olycksdrabbade övergångsställen. Varje installation har uppgetts kosta från en halv miljon kronor.

Under 2014 installerades farthindersystemet även i Uppsala och på Öresundsbron.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om