Det var den 14 augusti förra året som en DC-3:a, som tillhör Flygande Veteraner, började brinna. Branden började i den vänstra motorn. Planet nödlandade på Saabfältet.
Enligt haverikommissionen hade flygplanet genomgått ett motorbyte och flögs därefter utan anmärkning till Linköping. Det var när flygplanet åter lyfte och satte kurs mot Västerås som branden utbröt. Planet landade – men bromsarna hade ingen verkan under utrullningen.
"Flygplanet evakuerades och flygplatsräddningstjänsten släckte motorbranden. Det uppstod inga personskador. Flygplanet fick dock betydande skador på den vänstra motorgondolen och dess apparatrum", skriver haverikommissionen i slutrapporten.
Haverikommissionen har nu slagit fast att branden orsakades av att tre skruvar till den så kallade avgassamlaren saknades. Detta ledde till att avgassystemet lossnade och att avgasströmmen orsakade brand i vänster motor, antände oljerester och smälte delar av motorkåporna. Flera hydraulslangar smälte, vilket gjorde att det läckte ut olja som gav ytterligare bränsle åt branden.
Haverikommissionen slår fast att motorbytet, som skedde i Groningen i Nederländerna, avvek från operatörens verkstadshandbok i och med att det utfördes utan arbetsorder.
Haverikommissionen avstår från att lämna några säkerhetsrekommendationer med tanke på de åtgärder som operatören har vidtagit eller planerar att vidta.