Därför är det oftast mannen som kör

Det har inte hänt mycket nytt bakom ratten. Det är fortfarande mannen som kör mest bil, visar ny forskning.

Foto: Gorm Kallestad / TT

Linköping2014-01-21 15:26

Det är knappast någon nyhet att männen kör mer bil än kvinnor. Det sker heller inga stora förändringar.

– Mönstret är stort sett det samma som för 5-6 år sedan, säger Mats Wiklund, statistiker på Trafikanalys, en myndighet som jobbar med transportfrågor på uppdrag av regeringen.

Hans senaste sammanställning visar att män kör 1700-2000 mil per år, medan kvinnor kör 1400-1500 mil per år.

När det gäller övriga färdsätt, som cykel och kollektivtrafik, är kvinnor något med överrepresenterade.

Mats Wiklund konstaterar att män reser mer i arbetet, medan kvinnor har mer restid på fritiden. Det kan handla om att skjutsa barnen till aktiviteter, handla mat och uträtta andra serviceärenden.

Joanna Dickinson, utredare på VTI, har tittat närmare på aspekter runt kvinnor och män i trafiken.

– Mycket av skillnaderna i resandet verkar bero på att män och kvinnor har olika förutsättningar i hur de lägger upp sin vardag.

Jobbar närmare

Skillnaderna ökar till exempel i samband med att par skaffar barn, enligt siffror från Statistiska centralbyrån.

Innan födseln jobbar 89 procent av männen heltid, efteråt stiger siffran till 93 procent.

76 procent av kvinnor utan barn jobbar heltid, medan 66 procent med barn gör det samma.

Joanna Dickinson tror att löneskillnaderna mellan könen är en bidragande orsak. Männen tjänar i regel mer och familjen väljer oftare att leva på hans lön när hushållskassan krymper.

Resultatet blir att männen arbetspendlar i större utsträckning och kör längre.

Statistik från SCB visar även att fler kvinnor jobbar närmare hemmet.

– Då faller det sig naturligt att de hinner med serviceärenden. Mannen har längre restider och kanske inte hinner göra pausen för att storhandla och skjutsa barnen till aktiviteter.

Samtidigt visar en forskningsuppsats, som studerade barnfamiljer i Ekerö kommun, att kvinnan oftast körde den äldre, mindre bilen.

– Det är intressant, egentligen kanske hon skulle ha den nyare, trafiksäkrare bilen om hon skjutsar barnen och så.

"Mannens domän"

Trafikanalys studie visar också att männen oftare sitter vid ratten när familjen åker tillsammans.

Vad tror du att de här sakerna beror på?

– Svårt att säga, mycket kanske handlar om tradition. Att det är mannens domän.

Alla familjer på pendlingsorter har inte råd med två bilar. Statistik visar att kvinnor åker något mer kollektivtrafik än män, men tidtabellerna är inte alltid utformade på ett jämställt sätt, menar Joanna Dickinson.

Det är ett väldigt fokus på arbetspendling 9 till 5, med högre turtäthet morgon och sen eftermiddag.

– Men många kvinnor kanske slutar klockan 13-14. Nackdelen blir att man i lägre grad tar hänsyn till kvinnans reseefterfrågan. Det skapar en ojämlikhet. Trafikplanerarna behöver tänka på för vem man planerar i större grad, och vilka grupper som har nytta av de trafikåtgärder som görs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om