Har du någon gång undrat varför bussen är försenad? Varför den inte väntar när du kommer springande? Eller varför den åker förbi när du står i kuren och väntar?
Jag undrade och fick lov av Östgötatrafiken att åka med bussföraren Göran en tur från resecentrum till Lambohov och tillbaka.
Göran har jobbat som bussförare i Linköpings tätort i två och ett halvt år. Trafiken har blivit tuffare tycker han. Kanske har det med alla byggen att göra. Kanske beror det på att tiden inte längre mäts analogt, varje sekund redovisas digitalt. Jakten på sekunder är en del av allas vår vardag.
– Man kör på gränsen för att hålla tiden, det är klart att det som sinkar väcker irritation, säger Göran.
Solen skiner hett över Linköping. Många har redan gått på semester. Göran kliver upp i bussen i god tid. Sommartidtabellen tillåter att bussen står still på Resecentrum ett en stund. Resenärer kliver på, men när dörrarna stängs, knackar ännu en på. Göran öppnar och med den senkomna hinner två till hoppa på innan det bär iväg, två minuter sent.
På S:t Larsgatan lättar han på gasen för fotgängare som släntrar över gatan i maklig takt, de går inte på ett övergångsställe. Tre cyklister far över en korsning obekymrade om regler och lagar De vimlar förbi åt var sitt håll.
– Kolla cyklisterna, muttrar Göran.
På en skärm visas hastighet, tid och hur miljövänligt föraren kör. Just nu är vi fyra minuter och 17 sekunder sena.
Vid Tinnerbäcksbadet stannar vi till vid hållplatsen. Ingen gör en rörelse för att visa att de vill med, så Göran kör iväg igen i tron att de väntar på en annan buss. Då blir det fart. En rusar efter en bra bit och ser arg ut, men det går inte att stanna nu. Göran informerar trafikledningscentralen ifall någon ringer och klagar.
Vi svänger in på Sjukhusvägen. Här får inga privata fordon vistas men vi ser många som nonchalerar förbudet.
– Idag är det lugnt, men ibland är det närmast trafikstockning här, konstaterar Göran.
En BMW kör upp mot US Södra entré där bara de med handikapptillstånd har rätt att färdas. Det är väldigt vanligt att privatbilister släpper av sjukhusbesökare där, omedvetna om att de ofta sinkar bussarna som ska ut från hållplatsen.
Vi passerar Garnisonsområdet och på väg in mot Campushallen kör vi på en bussgata.
– Här är det poppis för privatbilister att ta en genväg.
Nu ligger vi sex minuter efter tidtabellen.
Sena resenärer vid Boställsgatan tvingar bussen att vänta några värdefulla sekunder. Snart är vi i Mjärdevi centrum som bussen inte får lämna före klockan 15.08 men klockan visar 15.15. I korsningen Teknikringen/Universitetsvägen susar en bil förbi som kört mot rött.
Nu är vi bara fem minuter sena.
Tillbaka vid resecentrum tre minuter sent. Göran berättar att han tvangs vägra att släppa av en passagerare på en hållplats häromdagen. En varubil var parkerad på hållplatsen och han kunde inte köra intill trottoaren.
– Jag får inte släppa av någon ute på gatan. Skulle något hända är jag ansvarig. Resenären fick följa med till nästa hållplats och var fly förbannad.
Göran fortsätter sitt pass medan jag går tillbaka till redaktionen. Jag kollar klockan för att se hur många minuter och sekunder det tar.