Beskedet: Nu öppnar 1 000 kvadratmeter stora butiken

Om två veckor slår Myrorna upp portarna till sin nya, 1 000 kvadratmeter stora, Linköpingsbutik i Tornby. "På alla sätt en viktig satsning", säger vd:n Caroline Andermatt.

"Det är på alla sätt en viktig satsning", säger Myrornas vd Caroline Andermatt om satsningen i Linköping.

"Det är på alla sätt en viktig satsning", säger Myrornas vd Caroline Andermatt om satsningen i Linköping.

Foto: Tomas Gunnarsson/Pressbild

Linköping2023-10-14 17:00

I hjärtat av Tornby, mellan Bonnorpsgatan och Grytstorpsgatan i Linköping, blir second hand-butikerna allt fler. Erikshjälpen finns där sedan innan. Västervikskedjan Busfrö etablerar sig och hoppas öppna lagom till julhandeln. Nu, den 26 oktober, öppnar second hand-kedjan Myrorna sin 1 000 kvadratmeter stora butik – vägg i vägg med Busfrö och Erikshjälpen.

undefined
Här, i hjärtat av Tornby, kommer Myrornas nya 1 000 kvadratmeter stora butik att öppnas.

– Vi ser att fler och fler verkligen vill handla second hand och det vill vi vara med och möjliggöra. Vi tycker att Linköping är en spännande stad, det händer väldigt mycket och det finns en medveten målgrupp, så det här är på alla sätt en viktig satsning. Det blir ett jättebra komplement till den butik som vi redan har inne i stadskärnan, säger Myrornas vd Caroline Andermatt och fortsätter:

– Med en större butik kan vi erbjuda second hand i fler produktgrupper.

Ni öppnar vägg i vägg med andra second hand-butiker. Konkurrens?

– Jag tror det blir tvärtom. Jag tror att vi tillsammans kan driva den cirkulära agendan och möjliggör att fler handlar hållbart. Till viss mån är det absolut en konkurrens men vi skapar också en attraktiv handelsplats. Det blir en desination för Linköpingsborna där de kan handla hållbart. Det är en styrka, säger vd:n.

undefined
"Här i stan har vi lite svårare med större möbler och skrymmande grejer. Det kommer bli bättre med den nya butiken, säger Myrornas butikschef i Linköping Carolina Svensson.

Den nya butiken möjliggör ett tiotal nya arbetstillfällen.

Vad krävs för att satsningen ska gå hem?

– Att vi är attraktiva, att vi har ett relevant sortiment och möter upp Linköpingsbornas förväntningar. Vi måste vara på tå, det är jättevikigt, säger Caroline Andermatt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!