Cykelöverfarter har vägmarkering och vägmärken för cyklister och är utformade så att motorfordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen vid själva passagen.
– Det har gjorts försök med det här i andra städer runt om i Sverige med ett bra utfall. Nu är det vår tur, säger Per-Erik Hahn, cykelsamordnare i Linköpings kommun.
Sedan en tid finns två särskilda cykelöverfarter i tätorten, på Ålerydsvägen och Orkestervägen.
Satsningen är ett led i det politiska målet att prioritera cykeltrafiken i Linköping, påpekar Hahn
– Vad vi hittills har kunnat konstatera har det fungerat riktigt bra, men vi ska göra en djupare analys där vi till exempel tittar på hur samspelet mellan cyklisterna och fordonsförarna fungerar.
– Det ska också bli intressant att se hur trafikflödet är vid de båda överfarterna, om bilisterna anpassar hastigheten till maximalt 30 kilometer och om man efterlever väjningsplikten.
Att det kan bli fler cykelöverfarter i Linköping under 2017 utesluter inte Per-Erik Hahn.
– Vi får se vad efterstudien av det här projektet ger för svar. Det finns flera tänkbara platser där överfarter skulle kunna vara en bra lösning för att uppnå en bättre säkerhet för oskyddade trafikanter säger han.