Cykla farligare än att åka bil

Cyklister lever farligast i tätbebyggda områden. De råkar oftare ut för allvarliga skador än både bilister och gångare.

Foto: Marcus Gustafsson

Linköping2012-05-05 09:00

Närmare hälften av alla trafikskador i Sverige som ger svåra skador är cykelolyckor. På andra plats kommer bilolyckor med närmare 30 procent. Det visar siffror från akutsjukhus runt om i Sverige som nu sammanställts av både VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) och Folksam.

Av alla cykelolyckor med allvarliga skador är 70 procent singelolyckor.

Enligt Jenny Eriksson, utredare inom trafiksäkerhet på VTI i Linköping, beror det delvis på hur cykelvänliga kommunerna är uppbyggda och drift och underhåll i form av plogning av vägar och annat.

- Det kan vara halt väglag, potthål eller grus som har samlats längst ner i en utförsbacke.

Skallskador vanligast

Samtidigt kan cyklisterna själva vara orsaken till olyckor.

- En jacka kan fastna i hjulet och man kan vara berusad. I olycksbeskrivningarna kan man se att det har gått för fort i många fall, cyklisten missbedömer sin egen förmåga.

Skallskador är allra vanligast, både skallfrakturer och blödningar på hjärnan förekommer.

- På med cykelhjälmen för sjutton, det är så vanligt med skador mot huvudet. Idag använder bara en av fyra personer över 15 år cykelhjälm. Och serva cykeln regelbundet.

För Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam, speglar olyckssiffrorna att många städer nu har fått fler cyklister än bilister.

Han efterlyser därför att kommunerna måste förbättra cykelvägnätet och underhålla det väl.

- Ett systematiskt säkerhetsarbete har gjort det säkrare för personbilar genom åren. Säkerheten för cyklister är inte på samma nivå.

Satsar långsiktigt

Både Folksam och VTI efterlyser att kommunerna satsar ännu mer långsiktigt på strategier och ökad säkerhet för cyklister.

Linköpings kommun sticker ut positivt och ligger lägre i statistiken över allvarliga cykelskador (44 procent).

- Det kan spegla att situationen i Linköping är bättre än många andra delar av landet, säger Matteo Rizzi.

Cykelsamordnare Marcus Torstenfelt på Linköpings kommun:

- Ja, det kan tyda på att det långsiktiga trafiksäkerhetsprogram vi följt har gett resultat.

Han nämner bland annat att Linköping är en av de kommuner som har mest planskilda korsningar. Nu är till exempel nya cykeltunnlar på gång vid Braskens bro och Hackefors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!