Cykelvägen blir för kort – cyklister leds ut i gatan

Cykelvägen skulle förbinda Malmslättsvägen med cykelleden genom Vallaskogen. Men naturreservatets gräns gör att cykelvägen blir 50 meter för kort.

Här kommer Majgatans cykelbana att ta slut. Den sista biten blir det till att cykla på gatan.

Här kommer Majgatans cykelbana att ta slut. Den sista biten blir det till att cykla på gatan.

Foto: Åke Alvin

Linköping2021-11-14 08:00

Majgatans ena sida kantas av villor och på den andra finns Gamla Linköping och Vallaskogen. Längs gatan har kommunen beslutat att dra en ny cykelväg för att förbinda två flitigt använda cykelleder – Malmslättsvägen respektive Vallavägen/Vallaskogen.

Men när kommunens projektledare Erik Bjäresten skulle planera cykelvägen stötte han på problem. Gränsen för Vallaskogens naturreservat löper längs med Majgatan.

– Min uppgift var att om möjligt bygga en fyra meter bred cykelväg, men på grund av reservatsgränsen kunde den bara bli tre. Dessutom går gränsen närmare gatan ju längre söderut man kommer. Den sista biten mot Vallavägen finns det inte plats för någon cykelväg alls.

Att stjäla en bit av gatan bedömdes som omöjligt, eftersom bussarna måste kunna ta sig fram genom kurvan. Cykelvägen – som ska vara färdigbyggd före årsskiftet – kommer därför att ta slut ett 50-tal meter före Vallavägen. Den återstående sträckan får cyklisterna ge sig ut på gatan.

– Det är förstås frustrerande och ingen önskvärd lösning. Men jag talade med reservatsförvaltaren och förstod att det inte går att ge dispens för en cykelväg, säger Erik.

undefined
Gränsen för naturreservatet gör att det inte finns plats för en cykelbana den sista biten fram till Vallavägen.

Sigrid Gustafsson, kommunekolog, är reservatsförvaltare. Hon förklarar att skyddet för ett naturreservat är väldigt starkt. Dispens kan man ge för något som är av tillfällig natur – om man till exempel vill ha en tävling i reservatet eller fånga insekter för en vetenskaplig undersökning.

– Men en cykelväg blir ju kvar för alltid, man tar bort en bit av reservatet. För att göra det skulle man behöva upphäva reservatet och sedan fatta beslut om ett nytt reservat. Vi har tittat på det tidigare när det varit frågor om tillfartsvägar till Gamla Linköping bland annat. Då har vi fått beskedet att det måste handla om ett stort, nationellt intresse för att man ska kunna göra det, säger Sigrid Gustafsson.

Men det skulle ju bara behövas några meter i kanten av reservatet. Borde inte det gå att lösa?

– Jag kan hålla med om det, men ett reservat har ett väldigt starkt skydd i lagstiftningen. Det kan man inte som kommuntjänsteman eller kommunpolitiker välja att inte följa.

Beslutet att inrätta ett naturreservat i Vallaskogen fattades 1994, fem år efter folkomröstningen om Vallaleden. Med cirka tre fjärdedelars majoritet röstade Linköpingsborna då för att stoppa trafikleden genom skogen. 

Karta: Majgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!