Thorwout Warntjes, säljare och mekaniker på Haga Cykel i Linköping (företaget har också verksamheter i Norrköping och Söderköping) slår ut med armarna och suckar lätt när frågan kommer på tal:
– Om någon ska beställa en cykel som vi inte har hemma kan personen få vänta riktigt länge. I värsta fall ett par år, säger han och fortsätter:
– Som tur är står vi med ett stort lager i Norrköping. Det gör att vi klarat den här situationen på ett hyggligt bra sätt ändå, jämfört många andra i branschen.
Warntjes förklarar att det är flera faktorer som bidragit till att den besvärliga situationen uppstått.
– Till att börja med har vi brottats med en pandemi i drygt ett år. Det har påverkat leveranserna av komponenter till de fabriker som bygger ihop cyklarna. Containrar med delar sitter fast i andra delar av världen, vilket i sin tur gör att det uppstår enorma förseningar.
– För det andra har trenden att cykla vuxit sig allt starkare under tiden som covid-19 härjat. Folk reser inte utomlands i lika stor utsträckning som tidigare. Man väljer att stanna hemma och många har upptäckt att ett mycket bra sätt att ta del av det som finns i de närmaste omgivningarna är att hoppa upp på en cykel och ge sig iväg.
Magnus Cedergren, säljare, mekaniker och installatör på Bertil Anderssons Cykel & Motor AB, bekräftar bilden:
– Vissa av våra modeller nästan slutsålda. I början av säsongen stod vi till exempel med cirka 60 mountainbikes i butiken. Nu har vi två kvar och vet inte när vi kan få nya leveranser.
Att just mountainbikes blivit så populära tror Cedergren hänger ihop med att allt fler ser ett stort nöje att ta sig fram i skog och mark på två hjul.
– Kombinationen av motion och möjligheten att se nya miljöer gillas av många. Vi har till exempel många barnfamiljer där vuxna och små gör det här tillsammans.
Elcyklar går också åt som smör i solsken, berättar Magnus:
– Det har blivit ett mycket populärt sätt att relativt snabbt ta sig fram. Till jobbet eller bara en ren nöjestur. Bra för hälsan och bra också för miljön när man låter bilen stå kvar hemma i garaget.
Cedergren anser att situationen skapar två typer av känslor hos honom:
– Det är roligt att försäljningen har ökat, men samtidigt lite frustrerande att det tar så lång tid innan vi får in nya modeller.