Cosmic fungerar – med tillfällig lösning

Journalsystemet Cosmic fungerar just nu med en temporär lösning. Nu arbetar regionens it-tekniker på att få en permanent lösning på plats.

Cosmic fungerar, tillfälligt.  Nu söker regionens it-avdelning efter en permanent lösning.

Cosmic fungerar, tillfälligt. Nu söker regionens it-avdelning efter en permanent lösning.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2017-11-24 16:14

Varför det som hände kunde hända finns inget svar på – åtminstone inget offentligt – svar på än. Men ska komma.

Enligt Gerd Sandgren-Lundström, centrumchef för verksamhetsstöd och utveckling, där it-enheten ingår, har orsakerna till haveriet precis börjat undersökas.

– Jag har också tänkt att vi ska ha en extern utredning som sedan får kompletteras med den händelseanalys som ska göras i hela regionen, säger hon.

Det som, enligt uppgift, gjorde att systemet inte fungerade efter uppdateringen var att datakraften blev för låg. Sedan den ökades har systemet fungerat. Men det är ännu så länge bara en tillfällig lösning. När och hur problemet är helt löst är det ingen som tycks veta i dag. Så sent som i måndags fick man systemet kompletteras med ytterligare stödjande åtgärder.

Vad hände i måndags och vilka åtgärder sattes in?

– Jag kan inte gå in på tekniska detaljer, men det som gjordes var att vissa användare sattes på en lösning medan andra gick på en annan lösning, för att systemet skulle förbli stabilt.

En fråga som kräver svar är varför det tycks ha saknats en reservplan om uppdateringen inte skulle löpa som planerat.. Att rulla tillbaka systemet till den tidigare versionen – verkade aldrig aktuellt.

Arbetet med att förbereda för en uppdatering har pågått under flera år, ändå gick det mesta fel och programmet var onåbart för det stora flertalet inom regionen under flera dagar.

Varför hade ni ingen plan B på it-sidan?

– Det hade gjorts en massa tester. Men nu får undersökningen visa vad vi gjort och vad vi borde ha gjort. Nu är det jätteviktigt att vi får en ordentlig utredning om vad som hände så att vi kan lära oss till nästa uppdatering.

Regionens IT-enhet är uppdelad på fyra avdelningar och består, enligt Gerd Sandgren-Lundström, av cirka 300 personer. De omfattar personal som jobbar inom flera olika verksamhetsområden.

Har ni tillräckligt med kompetent it-personal för just arbetet med patientjournalen?

– Vi har mycket kompetens hos oss och i de avtal med företag vi köper system ifrån, ingår också generellt att de ska stå för support. Vi samarbetar och har upparbetade arbetssätt.

Någon annan lösning än att hantera hela systemet inom regionen har inte diskuterats, enligt Gerd Sandgren-Lundström. Att lägga ut it-verksamheten på någon annan – outsourcing - har aldrig varit upp till diskussion.

– Nej, det har aldrig varit uppe. Vår egen verksamhet skulle inte lyfta om vi skulle sälja ut det, säger hon.

Företaget Cambio som står bakom Cosmic har samarbetat med regionen om uppdateringen. I nuläget säger de sig inte ha några svar på vad som kan vara orsaken till att uppdateringen gick så snett. Däremot konstaterar de att det har fungerat på andra ställen.

– Vi vet att det handlar om ett kapacitetsproblem, men de exakta orsakerna är för tidigt att uttala sig om. Vi håller just nu på att utreda detta tillsammans med Region Östergötland, säger Peter Gille, vd på Cambio.

Mats Johansson (S), regionråd och ordförande i regionstyrelsen har nära följt utvecklingen under de veckor som nu gått sedan haveriet inträffade. Nu väntar han med intresse på händelseanalysen.

– Såvitt jag vet kan nog ingen ännu slå fast vad som orsakade det hela. När vi får händelseanalysen får vi dra slutsatser om vilka beslut vi bör ta. Men det svaret har vi inte i dag.

Vad kommer det här haveriet att kosta?

– Den uppgiften har vi inte i nuläget.

Det stabsläge som inrättades under haveriet är hävt sedan en vecka tillbaka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!