Många minns tv-reklamen när en person försöker säga något och det kommer inget ljud. Man tar den lilla halstabletten Läkerol som gör succé och personen får rösten tillbaka. Nu har Läkerol gjort det igen och fått folka att prata – den här gången med hjälp av Let’stalk-appen. Över 25 000 personer har laddat ner den sedan lanseringen i september och tränar nu svenska ihop, via sina mobiltelefoner.
– Just nu ökar antalet användare med omkring 1 000 personer om dagen, säger Cecilia von Perglas, marknadsdirektör på Cloetta som tillverkar produkter med varumärket Läkerol.
Stort intresse
Enligt henne har responsen från användarna varit mycket positiv. Flera aktörer som arbetar med integration har kontaktat bolaget om satsningen.
– Det är oerhört roligt att den har väckt intresse från många olika håll. Bland annat har Migrationsverket och SFI-dagarna hört av sig och velat ha med Let's talk i olika sammanhang. Det har resulterat i att vi exempelvis kommer att medverka på SFI-dagarna i februari nästa år och tala om appen, säger Cecilia von Perglas.
Appen Let's talk sammanför personer som pratar bra svenska med dem som behöver öva på språket. Man laddar ner appen (som är gratis), loggar in via Facebook, uppger om man kan språket eller vill öva och ger några uppgifter om sig själv och sina intressen. Resten av jobbet gör appen själv. Den hittar två personer som passar varandra utifrån gemensamma intressen och skickar ett meddelande: "Du har fått en språkvän". Sedan är det bara att börja prata i mobilen, man hör varandras röster som i ett vanligt samtal. Vill man kan man se varandra också.
Appen i integrations tjänst
I dagsläget har över 600 000 chattmeddelanden skickats och mängder av röst- och videosamtal genomförts, enligt Fredrik Sjöström, kommunikationschef på Cloetta.
– Läkerols ledord är sedan länge ”Makes people talk”, och vår app visar att vi åstadkommer detta på riktigt. Vi hoppas att appen ska stärka vår varumärke, men det är också vårt ödmjuka bidrag till integration. Språket är en av de snabbaste och enklaste vägarna till integration, säger han.
Det som är extra roligt, enligt Fredrik Sjöström, är att antalet "erfarna" och "nybörjare" bland appanvändare är i balans. De som vill hjälpa till är lika många som de som vill ha språkträning.
Har appen gett effekt på försäljningen?
– Det är för tidigt att säga efter bara en månad, men vi hoppas naturligtvis att det ska märkas. Det här är en insats för hela samhället och framtiden, men man får inte glömma att vi är ett kommersiellt bolag. Den svenska marknaden för halstabletter och pastiller närmar sig en omsättning om 1 miljard om året och Läkerol står för drygt hälften av marknaden.