– Det stämmer, det avtal vi har i dag går ut vid årsskiftet och vid upphandlingen lämnade Cloetta det starkaste budet, säger Kristofer Myrevik, kommunikationschef på Coop.
Den nuvarande leverantören Candy King, Karamellkungen, får kliva åt sidan vid årets slut när Cloetta ger sig in på lösgodismarknaden. Affärsparterna vill inte kommentera siffror, men medger att det är en investering av det större slaget.
– Det är en ganska stor affär, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.
Hittintills har godisföretaget främst fungerat som leverantör till andra företag som producerar lösgodis. Lösgodis står för en stor del av den totala volymen på den svenska konfektyrmarknaden, uppskattningsvis trettio procent.
– Vi har tidigare haft ett lösgodiskoncept i Finland, men det blir helt nytt för oss i Sverige, säger Jacob Broberg.
Cloetta kommer att driva och sköta hela Coops lösgodisavdelning, en kedja från fabrik till butik. Coop vill profilera sig som en ekologisk butikskedja, med en målsättning att tjugo procent av deras varor ska vara ekologiska 2020. I dag har företaget mycket paketerat godis som är ekologiskt och kravmärkt.
– Vi har en rad krav på våra leverantörer, men jag kan inte gå in på dem i detalj. Under hösten kommer vi att mer aktivt börja jobba tillsammans för att se hur utbudet av lösgodis och natursnacks ska se ut – vi kommer att fortsätta jobba med ett långsiktigt ekologiskt perspektiv inom alla våra produktområden, säger Kristofer Myrevik.
Cloetta kommer också att behålla de godissorter av konkurrenterna som konsumenterna förväntar sig ska finnas i utbudet.
– Basen i sortimentet kommer bestå av många av de svenska klassikerna, så man behöver inte bli orolig att favoriterna kommer försvinna, säger Jacob Broberg.