Cloetta drar tillbaka kritiserad reklam

Godistillverkaren Cloetta drar tillbaka en kritiserad reklamkampanj där produkten Gott & blandat jämförs med frukt.

Godistillverkaren Cloetta, med fabrik i bland annat Ljungsbro, drar tillbaka en kritiserad reklamkampanj för en av sina produkter.

Godistillverkaren Cloetta, med fabrik i bland annat Ljungsbro, drar tillbaka en kritiserad reklamkampanj för en av sina produkter.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2021-10-30 07:31

Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm har i ett kritiskt blogginlägg uppmanat sina läsare att anmäla reklamen till Konsumentverket. Anledningen är att Cloetta marknadsför sitt nya Gott & blandat-godis som det ”enklaste sättet att bjuda på fruktsallad”. 

Nu har närmare 60 anmälningar kommit in till Konsumentverket som hävdar att reklamen är vilseledande. Cloetta har nu dragit tillbaka reklamen. 

Vi tar till oss av kritiken och tar med oss denna lärdom in i framtida kampanjer, säger Mikael Blomqwist, kommunikationschef på Cloetta Sverige, till Dagens Nyheter

Konsumentverket har ännu inte tagit ställning till anmälningarna. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!