Kostnaderna skenar för stora byggprojektet utanför Linköping

Byggkostnaderna skenar för den planerade tunneln och förbifarten i Linghem. I stället för 129 miljoner kronor beräknas det nu kosta 265 miljoner – och ingen vet vem som ska betala.

Planen är att bygga en förbifart och en ny infart, med tunnel under järnvägen. Den gamla, trånga tunneln kan då bli gång- och cykeltunnel medan bron i Linghems andra ände ska rivas – om projektet blir av, vill säga.

Planen är att bygga en förbifart och en ny infart, med tunnel under järnvägen. Den gamla, trånga tunneln kan då bli gång- och cykeltunnel medan bron i Linghems andra ände ska rivas – om projektet blir av, vill säga.

Foto: Trafikverket

Linköping2024-04-21 05:00

Kommunen har stora utbyggnadsplaner i västra Linghem. En detaljplan för bland annat 330 bostäder, skola, förskola och idrottshall har klubbats – och en detaljplan för lika många bostäder till utreds.

Alla dessa planer bygger på att Trafikverket anlägger en ny förbifart väster om samhället, med en tunnel under järnvägen för att ansluta till gamla E4. Allt verkade klart för att börja bygga vägen och tunneln i höst – men Trafikverket slår nu larm om att det saknas pengar.

Kalkylen som gjordes 2019 angav en sammanlagd byggkostnad på 128,7 miljoner kronor. Trafikverkets nya beräkning pekar på att det blir mer än dubbelt så dyrt – 265 miljoner.

– Det har ju hänt lite i vår omvärld sedan 2019. Tittar man på index så har kostnadsbilden stuckit iväg. Dessutom har förutsättningarna förändrats under resans gång. Bland annat hade vi räknat med att kunna utnyttja överskottsmassorna i närområdet för att slippa dyra transporter, men det ser inte ut att gå, säger Trafikverkets projektledare Henrik Pihl.

2019 gjordes ett avtal om medfinansiering. Enligt Henrik Pihl skulle Linköpings kommun betala ungefär hälften, 64,2 miljoner. Trafikverket skulle stå för 48,5 miljoner, medan 16 miljoner låg i länstransportplanen där Region Östergötland gör prioriteringarna mellan olika projekt.

– Nu måste vi omförhandla med kommunen och regionen. Jag hoppas på ett besked under våren, men byggstarten försenas hur som helst minst ett år. Tidigast hösten 2025 kan vi börja och byggtiden är drygt två år, säger Henrik Pihl.

undefined
"Vi kommer att ligga på Trafikverket. Det är viktigt att de tar ansvar för att förverkliga det här", säger kommunalrådet Stefan Erikson (M)

Stefan Erikson (M), Linköpings kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor, blir förvånad när Corren berättar om den nya kalkylen på 265 miljoner kronor.

– Oj! Vi har ju sett ökningar på 10, 20, 30 procent i ett antal projekt och vi har fått indikationer om att det blir dyrare i Linghem. Men en fördubbling låter ju väldigt häftigt. Trafikverket borde sitta på mycket kompetens för att kunna göra stressäkra prognoser, säger Erikson.

Är kommunen beredd att skjuta till mer pengar?

– Det vill jag inte kommentera än. Trafikverket måste nu tydligt redovisa vad det här beror på. Vi får fortsätta att ha en dialog med Trafikverket och samtidigt se vad vi kan göra under tiden så att detta inte bromsar upp vår process för att förverkliga det här området. Vi vill få igång bostadsbyggnationen i Linghem, säger Stefan Erikson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!