Statsbidraget dras in – Stångådalsbanan är hotad

Tågtrafiken på Stångådalsbanan är hotad. Trafikverket har meddelat att statsbidraget dras in, ett besked som slår ner som en bomb bland regionpolitikerna.

Stångådalsbanan går mellan Kalmar och Linköping med stopp i bland annat Vimmerby, Kisa och Rimforsa.

Stångådalsbanan går mellan Kalmar och Linköping med stopp i bland annat Vimmerby, Kisa och Rimforsa.

Foto: Arkiv

Linköping2024-10-16 10:10

Trafikverket betalar drygt 18 miljoner kronor om året till Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar. Men vid ett möte med Region Kalmar i veckan meddelade Trafikverket plötsligt att statsbidraget dras in, och detta redan vid årsskiftet – något som tidningen Barometern var först med att berätta.

För Karin Helmersson (C), regionråd i Kalmar, kom detta som en total överraskning.

– Det är klart att detta hotar Stångådalsbanans framtid. 18 miljoner kronor är otroligt mycket pengar. Redan idag har vi svårt att få ekonomin att gå ihop och det finns en gräns för hur mycket vi kan lägga in i den här trafiken, säger hon.

undefined
– Detta hotar Stångådalsbanans framtid, säger Karin Helmersson (C), regionråd i Kalmar.

Kalmar Länstrafik har beställt nya tåg för två miljarder kronor, tåg som ska levereras 2027 och är tänkta att trafikera bland annat Stångådalsbanan.

– Dessutom har Trafikverket beslutat att investera i ett nytt signalsystem. Så det här är jättekonstigt, säger Karin Helmersson.

Jan Owe-Larsson (M), regionråd i Östergötland, är upprörd över Trafikverkets besked.

– Kollektivtrafik är ju något man planerar på lång sikt och vi har avtal med Region Kalmar om trafiken för ett antal år framåt. Man kan ju inte besluta att dra in stödet till banan med två månaders varsel, säger han.

Även för Larsson kom Trafikverkets nyhet som en total överraskning.

– Vi har ju möten med Trafikverket och diskuterar saker som trädfällning, upprustning och signalsystem på Stångådalsbanan. Inte minst diskuterar vi banans anslutning i Linköping i samband med Ostlänken. Inget har överhuvudtaget sagts om detta.

undefined
– Man kan inte fatta ett sådant här beslut med två månaders varsel, säger Jan Owe-Larsson (M), regionråd i Östergötland.

Karin Helmersson (C), regionråd i Kalmar, betonar att Stångådalsbanan är viktig.

– Inte minst för kommunerna i norra Kalmar län. Det är ju deras sätt att ta sig till tillväxtmotorn Linköping, men också för att komma vidare ut på stambanan.

Hotas även Tjustbanan av indraget bidrag?

– Nej, den trafiken driver vi sedan ett antal år utan statsbidrag.

Vi har sökt Trafikverket för en kommentar. Till Barometern skriver myndigheten att inget beslut är fattat: "Det stämmer att vi inte har fått medel, men däremot har vi inte fattat något beslut".

Karin Helmersson tycker att det låter märkligt.

– Trafikverket förde minnesanteckningar vid vårt möte och även där står det att bidraget dras in vid årsskiftet. Vi har skrivit till dem idag för att få ett besked som vi kan diarieföra och så att vi vet vad vi har att ta ställning till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!