Stephanie Vilches, verksamhetschef på Attendos vårdboende Ånestad, vill inte uttala sig i något enskilt fall, men hon vill bemöta de anhörigas kritik som är allmän.
– Jag känner igen det där med larmet och kritiken att det kan ta lång tid innan en boende får hjälp. Men larmutryckningen är, i genomsnitt, inom rimlig tid. Fördröjningar som har skett beror på enskilda händelser, säger Stephanie Vilches.
Varför vill du inte uttala dig i enskilda fall/händelse?
– Jag går inte in i enskilda fall med hänsyn till de boendes integritet.
Den kritik som berör maten på vårdboendet säger sig Stephanie Vilches kunna förstå till viss del, men hon instämmer inte i beskrivningen att maten oftast saknar kvalitet och smak.
– För Attendo är de boendes måltider en väldigt viktig sak. Vi har anställt en kock och har personal i köket. Det kan kanske hända att maten inte alltid uppskattas av alla boende, men återigen, det kan vara några enstaka fall. Vi har frågat våra boende vad de tycker om maten som serveras och vi har tagit till oss de synpunkter som framkommit.
När det gäller namnbrickor har, enligt Stephanie Vilches, alla medarbetare tilldelats namnbrickor och de ska ha den på jobbet, men det kan hända att någon missar den.
Men Stephanie Vilches förnekar kategoriskt att det kan finnas "ingrodd smuts" på de äldres hjälpmedel och på boendet eller att de äldre kan ha smutsiga kläder på sig.
– Jag känner inte igen oss i den bilden. Vi har anställt lokalvårdare.
Att omsättningen på personalen är stor, kan hon däremot bara hålla med om. Men när det gäller personaltäthet är den inom avtalsramen, enligt Vilches.
– Vi har haft en stor utmaning när det gäller rekrytering. Corona har ställt till och det är en svår tid. Det är svårt att rekrytera personal, men det är svårt för alla, inget som är unikt för Attendo. Jag skulle inte säga att det råder brist på personal på vårt boende. Vi har till och med höjt bemanningen eftersom vi har ett avtal med krav på hur bemanningen ska ligga. Därför har flera nya medarbetare gått introduktion vilket kan skapa upplevelse av det finns många okända medarbetare på verksamheten.
Kritiken att en stor del av de som jobbar på Ånestads vårdboende saknar rätt utbildning, tillbakavisas av Vilches.
– Alla tillsvidareanställningar har formell kompetens som innebär att man är undersköterska. Andra som inte har den utbildningen har istället erfarenhet från omsorgen. Jag känner mig trygg med den personalstyrka som vi har idag. Vid övertagandet valde en del av personalen att inte gå över till Attendo och det uppstod ett rekryteringsbehov.
När det gäller anhörigas vilja att vara med när Attendo gör/uppdaterar genomförandeplaner för deras föräldrar, finns det inget som tvingar vårdbolaget till det, enligt Vilches.
– Enligt lagen ska en genomförandeplan göras med den enskilde. Och vi gör det i samförstånd med den enskilde. Vid övertagandet tog Attendo över aktuella genomförandeplaner och dessa kommer att följas upp under hösten 2020, så som det står i avtalet. Jag anser också att vi informerar de anhöriga tillräckligt, vi skickar veckomejl om vad som händer och vi är alltid tillgängliga via mejl.
Stämmer det att Attendos personal på golvet inte vågar kritisera arbetsgivaren eftersom de är rädda att förlora jobben?
– Jag känner inte igen mig i detta. Att lyssna på våra medarbetare är helt avgörande för oss för att vi ska kunna förbättra oss. Vi är också noga med att informera våra medarbetare om att de har en skyldighet att anmäla risker för missförhållande om något hänt.
Varför har de anhöriga en helt annan bild av Ånestads vårdboende än du?
– Under corona har möjligheten till fysiska möten varit svåra, vi hoppas att det skall se annorlunda ut till hösten. Att vi skall få möjlighet att öppna upp verksamheten, att vi skall kunna erbjuda deltagande vid exempelvis genomförandeplansmöten.