Patrik Ahlvin är Humanas regionchef som sitter i Örebro och även basar över Östergötland. Han får ibland frågan om det verkligen är nödvändigt att hämta saker hos en före detta kund eller om de sparade pengarna på omkostnadskontot inte borde ha följt kunden till det nyvalda assistansbolaget.
Med sparade assistanspengar menas en summa av assistansersättningen som kan sparas på ett konto om en brukare vill göra till exempel en större resa. Brukaren kan inte åka ensam och då följer assistenten med. De sparade pengarna betalar för assistentens resa och möjliggör att även barn och personer med stora särskilda behov kan resa.
– Jag kan inte uttala mig i just det här enskilda fallet men jag kan säga vad som gäller i alla liknande situationer när en kund byter bolag. Jag förstår att det kan låta småaktigt att hämta en skrivare som kostar bara några hundra kronor. Men datorer och skrivare köps för att vår personal ska kunna utföra ett arbete hos kunden. De är arbetsverktyg till vår personal, säger Patrik Ahlvin.
Det innebär att när Humanas personal inte längre utför en tjänst hos någon tas personalens verktyg därifrån även om kunden också har utnyttjat den, enligt Patrik Ahlvin. Liknande princip gäller även de sparade pengarna.
Man sparar pengar till en resa och sedan, när kunden byter bolag, blir pengarna bolagets vinst. Är det rättvist?– Det kan naturligtvis uppfattas som orättvist. Men lagen förändrades i juli 2008 när klientmedels konton förbjöds. Fram till dess följde pengarna brukaren till nya utförare. Men då blev dessa pengar intäkter hos det nya bolaget i stället.
Och de pengarna är nu er vinst i stället för en resa?– Ja, det är tråkigt när något sådant händer men vi redovisar allt detta i vår ekonomiska rapport.