Centrala livsmedelsbutiken utökar – vill växa ännu mer

ICA Supermarket med handlaren Mikael Oskarsson i spetsen har tagit över lokalerna efter Rolfs Foto på Repslagaregatan. "Vi skapar större ytor för våra kunder".

2018 invigdes ICA Supermarket på Storgatan och har sedan dess vuxit med både mer personal och större ytor.

2018 invigdes ICA Supermarket på Storgatan och har sedan dess vuxit med både mer personal och större ytor.

Foto: Pelle Johansson

Linköping2023-10-06 05:00

ICA Supermarket öppnade 2018 i Swedbanks tidigare lokaler på Storgatan med en säljyta på cirka 1 200 kvadratmeter.

Personalstyrkan uppgick då till någonstans mellan 15 och 18 anställda.

I dag, drygt fem år senare, har butiken omkring 45 personer på lönelistan, enligt Mikael Oskarsson.

– Vi har vuxit rejält sedan starten och känslan är att växtkraften finns kvar i företaget. Målet är att fortsätta att utvecklas och göra det som redan är bra ännu bättre.

Den utbyggnad som nu tagits i bruk, de närmare 120 kvadratmeter som tidigare hade Rolfs Foto som hyresgäst, innebär att livsmedelsbutiken nu har omkring 1 400 kvadratmeter till sitt förfogande.

– Det är andra gången vi utvidgar. Första tillfället som dök upp var 2021 då vi fick tillgång till ytterligare drygt 110 kvadratmeter, säger Oskarsson.

undefined
Mikael Oskarsson, handlare vid ICA Supermarket på Storgatan, ser flera fördelar med de utbyggnader som gjorts sedan invigningen 2018.

Han ser flera fördelar med de satsningar som gjorts, berättar han.

– Större utrymmen för våra kunder. Trängsel skapar stress, vilket vi absolut vill komma bort ifrån. 

– Förbättrade möjligheter att överblicka sortimentet är en annan vinst vi gör genom utbyggnaden.

Målet är nu att försöka hitta fler lediga lokaler i fastigheten som kan integreras med butiken.

– Om något år eller så kan vi vara framme vid det steget Just nu ska vi se till att ta plats i den här kostymen vi har skaffat oss, säger Mikael.

Och tydliggör i nästa andetag:

– Vi ska växa ännu mer, men i en takt som känns bekväm för oss alla.

undefined
Mat- och salladsbaren ingår i det så kallade "korta kundvarvet" i butiken och som kanske främst riktar sig mot kunder som är inne för att handla lunchmat, menar Mikael Oskarsson.

Att handlarna inom livsmedelsbranschen har, precis som övriga näringsidkare, brottats med stigande priser på många olika områden är inget som Mikael Oskarsson duckar för.

– Visst är det så. Vi har alla påverkats på olika sätt. Och vi har inte sett slutet på det här, tror jag. 

– Vi får nog blicka fram till 2025 innan vi kan förvänta oss att det vänder med både lägre räntor och en sjunkande inflation. 

Oskarsson menar vidare att han nu, genom de två utbyggnader som är genomförda, kan mäta sig med övriga livsmedelshandlare i de centrala stadsdelarna vad gäller tillgången på kvadratmeter säljyta.

– Naturligtvis positivt för oss och våra kunder. Jag noterar också att det planeras för ett ökat antal bostäder i och kring centrum. Några byggprojekt har slutförts och andra är på gång, bland annat Folkungavallen och Djurgårdsgatan, säger han och avslutar:

– Fler invånare förbättrar möjligheten för oss att expandera ytterligare.

undefined
2018 invigdes ICA Supermarket på Storgatan och har sedan dess vuxit med både mer personal och större ytor.
Karta: ICA Supermarket Storgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!