Gabriel Ribeiro hissar upp parasollet på sin, sedan bara några dagar, nya uteservering. För fem år sedan slog han upp portarna till restaurangen Alfama – en i dag väletablerad del av Linköpings matkultur. Sedan dess har coronapandemin härjat och så har gatan, precis utanför, grävts upp och gjorts om. Nu är projektet klart – vilket skapar nya möjligheter.
– Visst hade det säkert gått bättre utan pandemin eller det här med att gatan har grävts upp men det som är kul är att besökarna har hittat hit ändå. Det har gått bra, och att vi har funnits i fem år är ett gott betyg, säger Gabriel Ribeiro.
Tidigare bestod den här delen av Apotekaregatan av en asfalterad körbana, anpassad efter biltrafik, med smala trottoarer på varje sida. Upplägget gjorde det i princip omöjligt att anlägga en uteservering. I dag, efter det projekt som drogs igång under 2020, är i princip hela gatan stenbelagd – utan nivåskillnader.
– När vi öppnade upp restaurangen fick vi tillstånd att ha en uteservering 1,20 meter ut på gatan, men det var vi beredda att tacka nej till. I år fick vi tillstånd för 2,20 meter. Vi hoppas att våra gäster uppskattar den.
Årets lösning har, som Gabriel Ribeiro själv uttrycker det, fått tillstånd "på prov". Beskedet från kommunen kom sent och möjligheten att snabbt montera ett stängsel/staket till sommaren, som egentligen krävs, fanns inte. Istället omringas uteserveringen av en häck.
– Efter många mejl och samtal fick vi till slut till den här lösningen. Vi vill ha samma stil ute som inne. Det ska vara rustikt med en "hemma-hos-känsla".
Hur ser du på Apotekaregatan och dess förutsättningar?
– För mig är det naturligt att det ska vara en renodlad gågata, nu är det en så kallad lågtrafikerad gata, men jag kanske trodde att det skulle vara lite mindre trafik efter renoveringen. Att se lekande barn här utanför och personer som kan gå förbi utan att se sig över axeln för att se om någon bil kommer, det skulle vara drömmen.
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C) förklarar att trafiken på Apotekaregatan numera sker på de gåendes villkor.
– Du får fortfarande köra bil där, det vore orimligt att stänga av helt, men trafiken måste ske på något annat sätt. Som det var tidigare prioriterade vi bort människorna och prioriterade fram fordonen. Nu har vi skiftat fokus vilket öppnar upp möjligheten för restaurangerna att ta del av utemiljön.
– Samtidigt vill jag vara tydlig med att det inte bara handlar om att skapa utrymme för fler uteserveringar utan vi omvandlar trafiken för att människor ska kunna ta del av innerstaden på ett helt annat sätt.
Finns det en tanke att anpassa gatorna kring Storgatan ännu mer?
– Nu har vi antagit en trafikplan som öppnar upp för att göra om och ta bort genomfartstrafiken från Stora torget och Storgatan men hur mycket det "smittar av sig" till andra närliggande gator vågar jag inte svara på. Vi är mitt i en utveckling och det gäller att vi följer behovet och anpassar gatumiljön efter Linköpingsborna, säger Muharrem Demirok.
Varför tog projektet på Apotekaregatan så lång tid?
– Det är komplicerade miljöer vi jobbar i. När vi öppnar upp en gata på det där sättet gör vi om den från grunden, och byter ut varenda ledning som ligger där under, för att slippa gräva upp den igen på väldigt länge. Även pandemin har spelat in och inneburit förseningar.