"Det är med tunga hjärtan och en stor känsla av sorg som vi idag måste meddela att vi har behövt ta det svåra beslutet att stänga Yugo 45 för gott. Vi vill tacka er alla för ert stöd och era besök hos oss". Så inleds ett inlägg som publicerades på restaurangens Facebook-sida den 9 oktober – ungefär ett år efter premiären. Två av restaurangens tre delägare skriver under inlägget.
Orden kommer från delägarna Oscar Nyman och Emelie Andersson. Tillsammans driver de också restaurangen Steve´s som ligger precis intill Yugo 45 på Ågatan.
– Det har försvunnit pengar, mat och dryck från verksamheten och vi uppskattar det till ett avsevärt belopp, stora summor pengar, men vi vet inte exakt. Det pågår en polisutredning som inte är färdig än, säger Oscar Nyman.
Det var under sommaren som både gäster och anställda larmade de båda delägarna om situationen. Pengar ska ha försvunnit från verksamheten.
– Från början var det inte klart och tydligt att anklagelserna var sanna, så vi var tvungna att gå bakåt i tiden och kolla övervakningskameror, historik, kassaregister och sånt, säger Oscar Nyman och fortsätter:
– Vi upptäckte att det fanns borttagna bordsnotor. Det innebär alltså att det har funnits en bordsnota med ett visst belopp och sen har någon tagit bort notan i slutet av kvällen. Det ska ha tagits emot kontanter istället, vi som restaurang gör inte det, och de här pengarna ska ha hamnat i de här personernas egna fickor.
Efter upptäckten har restaurangens tredje delägare Boris Dodik, samt flera anställda, polisanmälts. Polisen bekräftar att en polisanmälan gjorts och att en förundersökning pågår, men vill för övrigt inte kommentera ärendet. Förundersökningsledaren, åklagaren Emma Högström, är även hon förtegen.
– Förundersökning pågår och det är förundersökningssekretess som råder. Jag kan inte lämna ut några uppgifter överhuvudtaget. Jag bedömer att jag inte har några offentliga uppgifter, säger förundersökningsledaren.
När vi når delägaren Boris Dodik hävdar han att han inte känner till polisanmälan.
Varför stänger ni Yugo 45?
– För att vi inte hade en tillräcklig inkomst. Vi behövde mycket mer. Efter varje månad blev skulden större och större. Det är orsaken, säger delägaren.
Vad säger du om den polisanmälan som gjorts mot dig, att det har försvunnit pengar och mat?
– Mot mig? Varför mot mig? Det här är galet. Det är lögn. Inte sant. Jag är oskyldig.
– Det här är något mellan mig och de andra delägarna. Jag visste inte att det hade gjorts en polisanmälan om jag ska vara ärlig. De jobbade inte med mig i restaurangen på ett år. Det var jag som gjorde det hårda arbetet, fortsätter delägaren.
Enligt delägaren stängdes restaurangen i augusti, efter sommarsemestern.
– De bestämde att de skulle sköta det här utan mig. Så jag sa: "Okej, gör det. Jag har jobbat utan er ett år".
Hur känner du kring att restaurangen måste stänga?
– Jag bryr mig inte. Den här restaurangen var en för stor stress för mig.
"Vår tanke är att nischa oss och servera mat från hela det forna Jugoslavien. Det blir mycket grillat, bland annat helgrillat lamm och spädgris – sånt som inte finns här i stan". Så beskrev Oscar Nyman restaurangen innan den startade. För honom och Emelie Andersson känns beslutet att stänga tungt. Enligt duon omsatte restaurangen ungefär sju miljoner kronor under första året – så utan den polisanmälda händelsen bedömer de att verksamheten hade kunnat fortgå.
– Det är en väldigt stor uppförsbacke, med stora summor, som blir svår att ta igen. Vi har också Steve´s på andra sidan som vi behöver fokusera på, säger Emelie Andersson.
Har det här gjort att ni inte har kunnat betala räkningarna?
– Delvis, men vi ser framförallt att det inte kommer att vara möjligt att göra framåt. Därför stänger vi verksamheten och sen vill vi hitta en lösning för en försäljning så att någon kan driva restaurangen vidare, säger Oscar Nyman.
Bolaget har inte försatts i konkurs. En försäljning ligger närmast till hands.
– Det här känns såklart jättetråkigt. Vi trodde verkligen på konceptet och tycker fortfarande att det är en suverän idé. Det hade fungerat om allt hade skötts korrekt från början. Vi har fått mycket ledsam respons från våra gäster, säger Emelie Andersson.