– Det var gamla Handelsbanken innan, och lokalen har stått tom ganska länge, säger Carl-Johan Bengtsson medan vi vandrar runt bland alla cyklar och hjälmar.
Lokalen Carl-Johan pratar om ligger precis till vänster om ingången till I-Huset och är platsen för hans nya butik.
Han är franchisetagare, vilket innebär att han får använda sig av varumärket Elcykelpunkten som redan har ett tiotal butiker runt om i Sverige.
Hur kommer det sig att du valde att öppna en butik just i Linköping?
– Linköping vet vi är en bra cykelstad. Det är också en universitetsstad där många har högre inkomster och en elcykel är ju lite dyrare än en vanlig cykel. Så jag tror det finns en bra målgrupp och en bra marknad för det.
Butiken, som har sin tydliga nisch i elcyklar, kommer först och främst att vara just en butik men tanken är också att anställa en mekaniker som ska kunna reparera trasiga cyklar.
Just nu är det lugnt i butiken eftersom många har semester, men tanken på att vänta med öppningen tills efter sommaren var inte ett alternativ.
– Vi fick tillgång till lokalen innan sommaren, och då ville jag jobba på så hårt som möjligt direkt när jag fick den. När vi var klara kände jag att vi öppnar i stället för att vänta, säger Carl-Johan.
Vanligtvis bor han med sin familj i Jönköping. Tanken från början var att starta butiken där, men när bristen på bra lokaler blev uppenbar kändes erbjudandet om den i Linköping mer lockande.
Sedan tidigare har han erfarenhet som säljare för ett solcellsföretag, men drömmen har alltid varit att starta eget. Genom att jobba med just solceller fick han idén om att bidra med något positivt för miljön. När möjligheten om att sälja elcyklar kom var han därför snabb med att hoppa på tåget.
– Allmänt tror jag att elcyklar kommer öka mer och mer framåt. Det är något som kan ersätta bilen på ett annat sätt än en vanlig cykel.
Det finns dock risker med elcyklar. Tidigare i år har bland annat Aftonbladet och SVT rapporterat om en ökning av bränder i elcykelbatterier och Corren har skrivit om en brand i Vimanshäll förra året som orsakades av ett cykelbatteri. Carl-Johan är medveten om problematiken som finns och delar därför med sig av ett tips till konsumenterna.
– Vad gäller brandrisken kan man tänka på att inte ta in batteriet i exempelvis köket när du laddar batteriet, utan man kan ladda det i ett förråd eller en källare där det är lite säkrare.